Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Aardappels

Aardappels

Volgens Montignac kun je maar beter rijst eten of pasta. In elk geval is alles beter dan aardappels. Zelfs een glas wijn met wat kaas (dit is een combi van koolhydraten en vet!) is in zijn ogen beter voor de lijn dan een half bord vol met gele knollen.

Verkeerd zetmeel


Waarom zijn de aardappels toch zo in het verdomhoekje komen te staan?
Dat komt doordat ze het verkeerde zetmeel bevatten. Je hebt daarvan twee soorten: amylose en amylopectine. Amylose wordt langzaam opgenomen in het bloed en amylopectine sneller. En aardappels bestaan nu net voor een groot deel uit amylopectine.

Hoge glyceamische index


Aardappels hebben daardoor een hoge glyceamische index. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel (= de hoeveelheid suiker in je bloed) snel omhoog en dat is niet goed voor de aderen. Je alvleesklier weet dit ook en gaat daarom extra veel insuline aanmaken opdat de bloedsuikerspiegel daalt. Fijn voor de aderen, maar niet voor de lijn. Want het gevolg is vetopslag en te weinig suiker in je bloed. Dat laatste maakt hongerig waardoor je weer gaat eten...

Gelijkmatige bloedsuikerspiegel


Vetten, vezels en eiwitten houden de bloedsuikerspiegel gelijkmatig. Als je iets eet waar (snelle) koolhydraten in zitten, dan kun je dit effect verminderen door er iets hartigs met vezels (bijvoorbeeld noten) bij te nemen. Eet daarom koolhydraten, vetten en eiwitten juist niet gescheiden.
En zo is het ook met de aardappels. Als je er een stukje vlees bij eet en wat groenten, dan hoef je geen bloedsuikerpieken en -dalen te verwachten. Een aardappeltje op z'n tijd bij de maaltijd kan dus helemaal geen kwaad.

Koud en vastkokend

Wil je helemaal zeker zijn van een gelijkmatige bloedsuiker, kies dan voor betere aardappels. Zo kun je gerust een koud aardappeltje (bijvoorbeeld als slaatje) van het hardkokende soort op tafel zetten. Want bij deze variant bestaat de aardappel wel uit het langzame zetmeel amylose. Bedenk verder dat de knol ook voedingsstoffen levert als vitamine B, C en kalium. En eigenlijk valt het met de energie wel mee.100 gram aardappels (= 2 stuks) bevatten 75 kcal, terwijl 100 gram pasta 95 kcal bevat. Waar maakt iedereen toch zo'n punt van? Wellicht doordat we aardappels vervangen door aardappelkroketjes, rosti of instant puree. Dit zijn weer wel dikmakers, want ze bevatten ongezond vet, snel zetmeel en minder voedingsstoffen dan de echte aardappel. Wil je gewicht verliezen, wees dan matig met deze varianten.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum