Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Afvallen bij kinderen

Afvallen bij kinderen

Inmiddels is 1 op de 4 kinderen in Nederland te zwaar. Geen goed nieuws gezien het leed en ongemak dat dit met zich meebrengt. Noodzaak dus om hier verandering in te brengen. Alleen, hoe doe je dat?

Afslanken is voor volwassenen al niet makkelijk, hoe moet een kind daar in slagen? Zeker gezien het vele zoetigheid wat voor kinderen bestemd en aanwezig is. Je kunt je kind thuis wel een gezond voedingspatroon voorschotelen, maar buiten de deur kunnen ze zich alsnog rond eten.
Bovendien ervaren kinderen extra moeilijkheden, namelijk:


  • Kinderen hebben een grotere voorkeur voor zoetigheid dan volwassenen.
  • Niet elk kind beseft de noodzaak van minder snoepen, of de wil is er niet.
  • Een kind kan zich buitengesloten voelen als het niet mag snoepen.
  • De zelfbeheersing is op jonge leeftijd nog niet volledig ontwikkeld, waardoor het moeilijker 'nee' kan zeggen.
Gelukkig staan hier krachtige mogelijkheden tegenover:
  • (Jonge) kinderen kunnen de extra kilootjes er nog afgroeien en ze zijn beter in staat om bepaalde gewoonten aan en af te leren, waardoor ze makkelijker wennen aan een gewenst eet-en activiteitenpatroon.
  • Ook kunnen ouders tijdens het dieet een goede steun zijn, terwijl volwassen dit vaak op eigen kracht moeten doen.

Al met al, kinderen hebben zeker een goede kans van slagen als het gaat om het bereiken van een gezond gewicht. Echter, een juiste aanpak is daarbij wel belangrijk.

Welke methode?


Gewichtsbeheersing bij kinderen is in wezen niet anders dan het terugdringen van overgewicht bij volwassenen. Het gaat net zo goed om minder en gezonder eten en meer bewegen. Maar toegespitst op kinderen, pakken sommige maatregelen toch wat anders uit. Wat kun je als ouder doen?
  1. Niet te streng
    Wees in elk geval niet te streng: dit is frustrerend voor een kind, niet gezond en op termijn kan het averechts werken. Zorg in plaats daarvan voor voldoende aanbod van gezonde voedingsmiddelen. Hierbij kun je denken aan:
    Groente en fruit, bruin- of volkorenbrood, aardappels, zilvervliesrijst, peulvruchten, mager vlees, vis, ongezoete halfvolle zuivelproducten, noten, ei en olijfolie.
  2. Beetje vet mag
    Eet niet te vetarm. Vetten bevatten dan wel veel calorieŽn, maar ze verzadigen ook goed. Bovendien zijn goede vetten noodzakelijk voor een optimale gezondheid. Dus geef je zoon of dochter eens een handje ongebrande noten, maak een salade aan met olijfolie en eet geregeld vette vis.
  3. Bespreek
    Bespreek het dieet met je kind, zodat hij of zij het belang ervan inziet. Benadruk daarbij dat er veel wel gegeten kan worden, en zelfs zoetigheid is toegestaan, alleen in mindere mate. Ook helpt het om aan te geven dat een gezond en gematigd eetpatroon voor iedereen belangrijk is. Het is niet alleen om overgewicht te lijf te gaan, maar ook om ziektes te voorkomen.
  4. Let op snoep
    Hou de grote boosdoeners in de gaten. Denk daarbij aan snoep, koek, limonade/ frisdrank, snacks en patat. Beperk de consumptie hiervan en vervang deze lekkernijen door gezondere varianten als (gedroogd) fruit, (kruiden of -kinder)thee zonder suiker en zorg voor een voedzame warme maaltijd, waardoor hartige snacks niet meer nodig zijn.
  5. Broodbeleg kan snoepen zijn
    Let ook op het broodbeleg, want als het om chocopasta of hagelslag gaat, betekent dit ook snoepen. Bied daarom liever zo veel mogelijk verantwoorde keuzes als 20+/30+ kaas, mager vleeswaar, sandwichspread, halvajam of appelstroop.
  6. Slechts 1 a 2 soorten snoep
    Haal niet te veel soorten zoetigheid in huis. Het spreekwoord 'verandering van spijs doet eten', geldt zeker ook voor alles wat zoet is. Kinderen worden onrustig van zoveel keus, omdat ze graag van alles willen proeven. Hou het daarom simpel om 1 of 2 soorten lekkernijen in huis te halen, en hou om deze reden ook de keuze van het broodbeleg beperkt.
  7. Snoeppot uit het zicht
    Zet de snoeppot en of de koektrommel niet in het zicht en of voor het grijpen. Daarmee voorkom je onnodige verleidingen en je houdt zelf de regie over wat er gepakt wordt.
  8. Gezond snoep
    De meeste kinderen houden ook van gezond snoep als snoeptomaatjes, augurk, komkommer en of stukjes paprika. Misschien is het niet hun eerste keuze, maar als ze dergelijke groentes in hun handen krijgen gedrukt, vinden ze het best lekker.
  9. Begrip
    Blijf benadrukken dat te veel snoepen niet gezond is, maar probeer je kind ook te begrijpen. Wat kan helpen is om te zeggen dat snoepen inderdaad ontzettend lekker is, en dat je dat zelf ook graag doet. En dat je je kind heel veel snoep zou gunnen en dat het heel leuk zou zijn om er met elkaar van te genieten. Maar ja, het is nu eenmaal niet gezond voor je....
  10. Emotie-eten?
    Maak het snoepen bespreekbaar. Waarom is het zo belangrijk voor je kind? Eet je zoon of dochter misschien emoties weg? Dit zijn wellicht moeilijke vragen voor een kind, maar misschien levert het toch wat nuttige inzichten op.
  11. Bewust genieten
    Leer je kind bewust te eten en te genieten ervan, dat helpt ook om het snoepen te minderen.
  12. Afleiding
    Leid je kind af, zodat het minder denkt aan snoepen. Sportclubs zijn wellicht niet het meest favoriete bij kinderen met overgewicht, maar misschien een knutselclub wel. Het is leuk als je kind een hobby ontwikkelt om ergens in te gaan, zodat de focus op snoep minder wordt.
  13. Goed voorbeeld
    Hou je zelf ook graag van snoepen? Geef dan het goede voorbeeld door in de aanwezigheid van je kind(eren) hiermee te matigen.
  14. Beweging
    Stimuleer beweging. Hou de tv en de computer zo veel mogelijk uit en breng ze naar een speeltuin of als ze willen naar een sportclub. Verder is het een tip om je kind een beetje mee te laten helpen in het huishouden of in de tuin. Niet te veel natuurlijk, maar geen kind wordt slechter als hij/zij mama of papa een kwartiertje helpt met een klusje, en de beweging die daarbij gepaard gaat is dan mooi meegenomen.
  15. Let op het gewicht
    Hou het gewicht van je kind eens per week in de gaten. Het is niet de bedoeling dat een kind (veel) gaat afvallen, maar dat het op gewicht blijft tot het punt van een normaal gewicht is bereikt.
  16. Beloning
    Laat het kind zich focussen op het doel: door gewichtsbehoud of -verlies komt het beter in zijn of haar vel te zitten, zowel emotioneel als lichamelijk. Dit is de beloning voor anders eten.
  17. Samen
    Steun je kind. Laat weten dat je kind de strijd tegen de kilo's niet alleen hoeft te doen, maar dat jullie dit samen gaan aanpakken.
  18. DiŽtiste
    Zoek ook steun bij een diŽtiste (bij voorkeur een natuur diŽtiste). Zij geeft informatie over de juiste voeding en een wekelijks bezoek zorgt voor extra motivatie.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum