Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Afvallen lukt niet | Afvallen niet lukt

Afvallen lukt niet

Kun je er ook geen wijs uit?
Hoe kom je toch aan extra kilootjes en vetrolletjes? Of liever: hoe kom je er van af? Oké, met gezond en matig eten. Maar wat nu als dat niet helpt?
Ga in elk geval niet wanhopen, maar kijk eens (extra) kritisch naar je eetpatroon.

Regelmatig sturen bezoekers ons hopeloze mailtjes omdat ze niet afslanken, ondanks allerlei pogingen.
Op het eerste gezicht lijkt dat heel vreemd. Maar bij nader inzien is het allemaal heel logisch.
En het mooie is: met een paar kleine veranderingen zijn de problemen te verhelpen, zodat je alsnog gewicht verliest.
Je moet alleen even jouw “knelpunten” weten en de bijbehorende oplossing.
Dus, gaat gewichtsverlies niet van een leien dakje? Dan heeft dat waarschijnlijk te maken met een of meer van de onderstaande problemen:

1. Eet je te weinig?


Doe dat niet! Want daardoor gaat je stofwisseling omlaag waardoor je minder calorieën verbrandt.

2. Eet je op de verkeerde momenten?


Oké, misschien heb je wel een regelmatig eetpatroon. Maar eet je als je honger hebt? En stop je als je verzadigd bent? Dat is wel belangrijk!
Wanneer je honger (of: stevige trek) negeert, dan gaat je stofwisseling omlaag. Immers, bij honger heeft je lichaam energie (=kcal) nodig.
Als je lichaam dat niet krijgt, dan gaat het energie besparen.
Eet je op een later moment meer dan je nodig hebt? Ofwel, negeer je je verzadigingsgevoelens? Dan eet je op dat moment te veel. En wat doet je lijf met een overmaat aan energie? Heel simpel, dat wordt opgeslagen in het vetweefsel...

Een eetpatroon zoals hierboven staat beschreven zie je vaak bij lijners:
Er “moet” ontbeten worden, vaak tegen heug en meug. Vervolgens is er op het werk geen tijd om de honger te stillen en ’s avonds “mag” je eten totdat je de dagelijkse 1200 of 1500 kcal hebt bereikt, of je nu verzadigd bent, vol of overvol...het maakt niet uit.

Wat kun je beter doen? Luister naar je lichaam, en pas je eetpatroon daar op aan. Hierdoor zal je stofwisseling verhogen en de vetopslag verminderen.

3. Drink je regelmatig alcohol?


Dan kun je daar ongemerkt van aankomen. Want alcohol is verraderlijk. Een biertje, een wijntje of wat sterks hebben wel (veel!) calorieën maar ze vullen je maag niet. Sterker nog: de dranken maken juist hongerig, zodat je ook nog eens meer gaat eten... Niet zo gek dus dat alcohol een dikmaker is.
Wat kun je beter doen?
Drink niet of met mate en als, geef dan de voorkeur aan minder calorierijke dranken als wijn en bier (in tegenstelling tot bijvoorbeeld zoete likeur).
Drink ook niet voor het eten maar tijdens of er na, want dan is het (eetlustopwekkende) effect van alcohol minder groot.

4. Beweeg je voldoende?


Zo af en toe hoort een mens te bewegen. Dat is niet alleen gezond; het verhoogt ook de stofwisseling.
Maar overdrijf niet! Want te veel beweging en sport werkt averechts, omdat je daarbij je spieren gaat afbreken in plaats van je energievoorraden (vet en koolhydraten).
Bovendien kan je lichaam energie gaan sparen om (extreem) gewichtsverlies te voorkomen.
Of beweging kan gaan tegenstaan...waardoor de motivatie ver te zoeken is.
Wat kun je het beste doen?
Beweeg het liefst een half uur à een uur per dag.

5. Eet of drink je misschien (ongemerkt) toch te veel?


Vruchtensappen of toetjes als fruitkwark worden vaak over het hoofd gezien, omdat ze zo makkelijk weg eten/ drinken en gezond, en daarmee onschuldig, lijken. Maar ze tellen voor je gewicht net zo goed mee. Ook sommige andere voedingsmiddelen kunnen 'minder', gezonder of magerder lijken dan je verwacht... Kijk dus eens kritisch naar je eetpatroon, bestudeer ingredientlijsten en weeg eens een dag alles af met een keukenweegschaaltje. Misschien confronterend, maar daardoor zeker wel nuttig!

6. Eet je te weinig vet?


Nog steeds zijn veel lijners bang van vet. Maar die angst is helemaal niet terecht. Want vet verzadigt goed en het verhoogt de stofwisseling, waardoor deze voedingsstof je juist helpt met afvallen!
Maar eet wel voedingsmiddelen met goede vetsoorten. Dus vette vis, olijfolie, ongebrande noten en een beetje dierlijke vetten voor de vitamines A en D. Eet daarentegen geen ongezonde happen zoals kroket en patat, zeker niet van louche patatzaken. Want de vetten in deze voedingsmiddelen zijn namelijk keihard. En wat is keihard vet? Dat is vergelijkbaar met plastic. En plastic gaat je lichaam niet verbranden. Nee, dit wordt regelrecht naar de vetcellen gestuurd....

7. Krijg je voldoende eiwitten binnen?


Laat geen eiwitrijke voedingsmiddelen als vlees, vis, kip, ei, kwark en of vleesvervanger staan, omwille van de calorieen. Want eiwitten bevorderen juist het gewichtsverlies! Ze zijn namelijk moeilijk te verteren, waardoor ze de stofwisseling verhogen (!). Verder verzadigen ze goed, waardoor je minder eet (!) en ze zorgen voor het behoud van je spierweefsel. Spierweefsel is belangrijk, omdat dit je stevigheid en kracht geeft, maar ook omdat spieren zelf zorgen voor een hogere stofwisseling. Vergeet eiwitrijke producten dus niet! Echter, overdrijf niet, want te veel eiwitten kan je lichaam verzuren, en dat werkt gewichtsverlies juist tegen (zie verder).

8. Krijgt jouw lijf voldoende vitamines en mineralen?


Een dieet betekent minder eten, waardoor je een grotere kans loopt op het krijgen van tekorten op vitamines en mineralen. Zonde, want ook deze zijn belangrijk voor een optimale stofwisseling! Eet daarom niet te weinig en maak zo nodig gebruik van een voedingssupplement.

9. Wellicht is je lichaam verzuurd?


Is de ph (= zuurgraad) van je lichaam te laag? Dan is je stofwisseling minder hoog, waardoor je minder calorieen verbrandt. Met ketosestrips (te kopen bij de apotheek) kun je nagaan of je verzuurd bent. Vervolgens kun je je dieet erop aanpassen met minder suiker, cafeine, alcohol, eiwit en vet.

10. Bevat jouw lichaam te veel insuline?


Eet je veel suikers en of wit meel? Dan maakt je lichaam onnodig veel insuline aan. En dat is niet gunstig aangezien dit hormoon de vetopslag bevordert en de eetlust stimuleert. Laat daarom je insulineniveau dalen door anders te eten: geen snelle suikers meer, maar langzame koolhydraten (dus met vezels), eiwitten en gezonde vetten.

11. Bevat jouw lijf te veel gifstoffen?


Door stress, milieuvervuiling, allerlei cosmetica en reinigingsproducten en verkeerde voeding en genotsmiddelen kan je lijf aardig ontregeld raken. Ook dit verzuurt je lichaam en het maakt je stofwisseling trager. Gooi het roer om en ban zoveel mogelijk gifstoffen uit je leven. Er zijn mensen die alleen hierdoor al kilo's afvallen, zonder een specifiek dieet dus!

12. Werkt je schildklier te langzaam?


Heb je het vaak koud, voel je je traag, lusteloos en neigen je darmen naar opstipatie? Dan kun je last hebben van een te traag werkende schildklier. Met een bloedtest via de huisarts kan dit gemakkelijk worden vastgesteld. Medicatie kan dan een oplossing zijn.

9. Neem af en toe een lijnpauze en lees het artikel over de laatste kilo's

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum