Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Voeding dikmakender dan je denkt

Voeding dikmakender dan je denkt

Zelfs diŽtistes kunnen zich nog wel eens vergissen. Zo staat er in de boekjes dat een appel 60 kcal bevat. Maar dit fruit is tegenwoordig soms zo groot, waardoor 1 appel gelijk staat aan twee. En dat betekent dus ook 2 x zoveel calorieŽn.
Gelukkig zal zo'n appel op zich geen overgewicht veroorzaken, maar het wordt anders als je je in allerlei andere voedingsmiddelen vergist.

Zo dacht ik ooit dat een milkshake een lekker tussendoortje is. Maar deze drank bevat in zijn grote formaat 500 kcal; net zoveel als van een gemiddelde lunch. Of wat vind je van een glas vruchtendrank of cola? Deze drank levert evenveel energie als je portie rijst of aardappels voor bij de avondmaal.


En laatst dacht een van mijn cliŽnten een bescheiden warme maaltijd te nuttigen met twee roti's, wat aardappels, groentes en mager vlees. Maar 1 kleine roti bevat al 200 kcal en dan komt de rest er nog bij. Uitkijken dus, zeker als je niet precies weet wat er in zit. En dat geldt eveneens voor iets als pizza, een gerecht dat varieert van 500 kcal tot dik 1000 kcal, ofwel, een verschil van 1 of 2 pizza's...

Toegegeven, we willen je van opdieet.nl niet aanraden om elke calorie nauwkeurig af te wegen. Eten moet ook iets natuurlijks blijven. Maar sommige van mijn cliŽnten vragen zich af waar hun overgewicht vandaan komt. (Wellicht herken je dit?). Kijken we vervolgens samen verder, dan kan onwetendheid over sommige producten/voedingsmiddelen veel verklaren.

Bovendien kun je er rekening mee houden als je wilt afslanken. Liever even geen vruchtensap, cola en milkshake dus, en maak je eigen pizza. Met een dunne bodem en wat minder kaas kom je al een heel eind. Bovendien zul je merken dat zo'n zelfgemaakte pizza nog lekkerder smaakt ook!

Tot slot nog even terugkomen op de appel. Behoort deze tot de dikmakendere soorten fruit als banaan, mango en druif? Ja, een groot exemplaar komt zeker in de richting, hoewel we je dit fruit niet willen ontraden. Een appel is gezond en heeft bovendien veel vezels, waardoor je goed verzadigd raakt. Je krijgt dan wel even iets meer calorieŽn binnen, maar je kunt er ook lang op teren. Luister je goed naar je verzadigingsgevoel, dan zul uiteindelijk niet extra eten!


Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum