Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Avocado bij lunch vermindert trek

Avocado bij lunch vermindert trek

Een halve avocado toevoegen aan de lunch zorgt voor een verzadigd gevoel en minder trek in een volgende maaltijd. Dat blijkt uit een onderzoek van Loma Linda University.

Logisch? Ja, door de extra calorieŽn eet je meer en de vetten uit de vrucht geven een goed verzadigend gevoel doordat de vertering ervan moeizamer verloopt dan die van koolhydraten en eiwitten. Hierdoor blijft avocado langer in de maag, waardoor dit orgaan zich voor een geruime tijd stil houdt en dus niet snel begint te knagen. Verder kun je profiteren van de vezels uit deze groene vrucht, want deze versterken de verzadiging.

Val je af als je avocado eet?


Door de goede verzadiging zul je uiteindelijk minder eten, dat helpt bij het afslanken. Hoewel 'echte' trek soms anders is dan 'lekkere' trek. Ken je dat gevoel? Je hebt eigenlijk (meer dan) genoeg, maar toch nog ruimte voor iets lekkers... In dit geval heb je behoefte aan een bepaalde smaak als hartig, pittig of zoet. Gelukkig kan avocado, afgezien van de zin in suiker*, je ook hierbij van dienst zijn!

Dipsausje


Want avocado kun je heerlijk op smaak brengen met pepers, kruiden en specerijen, zeker als je er een moesje van maakt. Dit moesje (quacamole) kun je prima combineren met een moment van snacken, bijvoorbeeld als dipsausje bij chips of patat. Op deze manier stil je je lekkere trek ook met iets gezonds en voedzaams, waardoor je minder snel geneigd bent om door te eten.

CalorieŽn


Wees niet bang voor de extra calorieŽn van avocado. Een zo'n vrucht bevat hooguit 250 kcal, terwijl een hele zak chips er meer dan 1000 kan tellen!

Broodbeleg


Een avocadomoesje is ook prima geschikt om een boterham mee te beleggen, hoewel iets als een plakje kaas ook calorieŽn en vetten bevat en daardoor eveneens goed verzadigt. Maar avocado biedt meer, namelijk de vezels en gezonde vetzuren (enkelvoudig onverzadigd Ė dezelfde als in olijven, olijfolie en amandelen), terwijl de vetten uit kaas en vleeswaar voornamelijk verzadigd zijn. Heb je een hoog gehalte aan cholesterol, ga dan voor de avocado. Daarnaast is het wellicht aardig om te weten dat deze groene vrucht vitamine E en de mineralen ijzer en kalium levert.

Avocado voor een jongere huid?


Soms worden avocado's gebruikt als gezichtsmasker, en wellicht geeft het eten van deze vrucht je huid van binnenuit ook een boost. In elk geval maken gezonde vetten je huid zachter, dus mogelijk voel je verschil.

*Zoete trek?


Avocado's bevatten geen suiker en zijn daarom niet in staat om de zoete trek te vervullen. In dat geval kun je beter kiezen voor fruit of ander zoetigheid.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum