Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Bakken

Bak jij gezond?

Zijn vlees, vis of vleesvervangers gezond?
Het antwoord is ja ťn nee. Want het ligt er aan wat jij er van maakt. Ofwel, laat jij de gezonde eigenschappen tot z'n recht komen, of help jij alle goeds uit je voeding om zeep?

Of vlees, vis of vleesvervangers gezond zijn, bepaal je voor een groot deel zelf. Okť, de kwaliteit speelt ook een rol; het mooiste is als je vers en biologisch eet. Immers, deze voedingsmiddelen bevatten de meeste vitaminen, de beste vetten en minder ziekmakende bacteriŽn en gifstoffen. Heb je eenmaal een mooi stukje vlees(vervanger) of vis in huis, zorg dan dat het goed blijft.

Maar hoe?

  • Bewaren is een belangrijk punt, omdat vlees* snel veel bacteriŽn bevat. Leg daarom je aankoop meteen in de koelkast of in de vriezer. Ontdooien gebeurt het best in de koelkast; op die manier beperk je de groei van bacteriŽn.
  • Bakken is eveneens een cruciaal punt. En daar komt aardig wat bij kijken:
    1. Denk aan het soort vet: je hebt slechte en goede (bak)vetten.
    Kokosvet is het meest geschikt om in te bakken, gevolgd door olijfolie. Daarna komt roomboter als goede variant.
    Vetten die minder geschikt zijn om in te bakken zijn goedkope bakboters en zonnebloemolie. Vervang deze door een beter alternatief.
    2. Verhit het bakvet geleidelijk, zodat het schadelijke effect van verhitting zo veel mogelijk wordt beperkt.
    2. Hou vervolgens je stukje vlees tijdens het bakken goed in de gaten. Het is de bedoeling dat het mooi gaar wordt en zeker niet te donker. Ofwel, laat het niet aanbakken!
    Natuurlijk zul je iets wat is zwartgeblakerd niet opeten, dat wil je niet eens. Maar een (donker)bruine korst is ook niet (zo) gezond. Hoewel, wel lekker... Maar kies liever voor de middenweg, ofwel, voor 'medium done'.
    Let op het volgende om een mooi korstje te verkrijgen:
    - Bak op niet te hoge temperaturen.
    - Bak in voldoende vet; gebruik liever te veel dan te weinig.
    - Haal het vlees tijdig uit de pan.
  • Let ook op de verlichting: Hangen er halogeen of tl-lampen boven je fornuis? Houd dan je pannen bedekt. Want deze lichten bevatten namelijk uv-straling en dat vernietigt vitamines en verandert goed vet in slecht vet. Nog beter is om de lampjes af te schermen door glas met uv-filter (wat gelukkig wel vaak al zo is).
Conclusie: Een goed stukje vlees op tafel zetten is niet moeilijk, maar hou rekening met de bovenstaande aandachtspunten. Je vlees zal gezonder zijn en waarschijnlijk ook een stuk lekkerder als je het op de juiste manier en met de beste vetten bereidt!

* vleesvervanger of vis

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum