Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Volop variŽren met gezond broodbeleg

Volop variŽren met gezond broodbeleg

Brood wordt wel eens gezien als een heuse dikmaker, maar dat is niet terecht. Juist het beleg is de boosdoener, want dat bevat vaak meer (lege) calorieŽn dan de boterham zelf.

Kies daarom liever voor mager en gezond beleg als je wilt afvallen. En daar is meer variatie in dan je denkt. Zo kun je afwisselen met 20+kaas, mager vleeswaar, appelstroop, extra jam of sandwichspread (varianten: groente of komkommer). Hoewel je ook kan kiezen voor minder geijkte producten. Zeker omdat appelstroop en jam suiker bevatten, en in tegenstelling tot wat je zou verwachten, vleeswaar en sandwichspread ook... Jammer, want suiker is nu eenmaal een dikmaker, eetlustopwekkend en om allerlei redenen niet gezond. Wees daarom creatief als je je brood op een voedzamere manier wilt beleggen.


Denk daarbij aan:

  • Een gekookt ei.
  • Champignonmoes of gebakken champignons.
  • Stukjes/ plakjes (verwarmde) tomaat, eventueel met kruiden (als een brusquette).
  • Een laagje magere kwark met tuinkers.
  • Mager vlees als rosbief, tartaar of mager gehakt.
    Immers, waarom zou je vleeswaar op je brood doen? (Puur) rundvlees kan heel mager zijn en bevat veel minder hulpstoffen als suiker om het langer houdbaar te maken.
  • Stukjes tonijn.
  • Zelfgemaakte/ slanke humus met minder olie (gebruik dus vooral de kikkererwten).
  • Voor de enkeling die dit lekker vindt: marmite (is helaas wel vrij zout), of chocoladenibbits zonder suiker (is wel bitter!).
  • Kokosrasp of -vezels, dit smaakt lichtzoetig en lijkt qua 'bite' op hagelslag
  • Fruit met een natuurlijke intensieve zoetstof als stevia of sukrin.
  • Gezond maar met meer calorieŽn: stukjes noot (eventueel gehakt met een blender), zaden of boekweitkorrels.
  • Zelfgemaakte ragout; wanneer je het zelf maakt, kun je het mager houden. Het kan een vervanger zijn van een broodje kroket.

Meer bewerkelijk


Toegegeven, sommige belegsoorten zijn wat meer bewerkelijk dan de standaardkeuzes en minder makkelijk mee te nemen naar school of werk. Dit is meteen de reden waarom we zo vaak kiezen voor iets kant- en klaars. Bovendien bevatten sommige belegsoorten toch wat meer calorieŽn dan jam of spread. Maar die extra energie hoeft het afslanken niet in de weg te zitten. Belangrijk is namelijk dat je allerlei voedingsstoffen binnen krijgt om je stofwisseling draaiende te houden en dat je goed verzadigd raakt. Dat laatste zorgt er voor dat je tijdig stopt met eten en dat je niet de hele dag gaat 'grazen'.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum