Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Sporten | Daarom is lichaamsbeweging zo gezond!

Daarom is lichaamsbeweging zo gezond!

Bewegen is best lekker, vooral als je eenmaal het ritme te pakken hebt. Alleen het begin kan zo lastig zijn... Ofwel, uit je luie stoel komen kost soms behoorlijk wat energie. Maar wellicht veer je op als je weet dat beweging niet alleen prettig is, maar ook ontzettend gezond voor heel je lijf.

Inactiviteit


Zowel bij een te hoog als bij een normaal gewicht is het algemene advies: Beweeg voldoende! Want niet alleen overgewicht is een risicofactor op het krijgen van ziektes; inactiviteit op zichzelf is dat net zo goed. Dus ben je slank, maar zit je veel? Dan is extra lichaamsbeweging ook voor jou belangrijk...
Want door lichaamsbeweging blijft je lijf goed onderhouden als gevolg van een betere doorbloeding. Immers, als het bloed intensief wordt rondgepompt krijgen al je lichaamscellen meer voedingsstoffen. Deze stoffen zijn hard nodig om optimaal te functioneren. Ook de ademhaling is beter als je aan het bewegen bent. Hierdoor neem je extra zuurstof op, waar je lijf eveneens van profiteert. Daarnaast helpt beweging de volgende klachten te verminderen:

Te hoog cholesterol


Cholesterol is een stof die gemaakt wordt van verzadigd vet. Wie een te hoog cholesterolgehalte heeft kan daarom het beste matigen met voedingsmiddelen die deze vetten bevatten. Denk daarbij aan zuivelproducten als kaas en boter, vet vlees en snacks. Ook is het raadzaam om de hoeveelheid zoetigheid te beperken. Want te veel suiker zet zich om in verzadigd vet. Daarentegen gaat beweging een hoog cholesterolgehalte tegen. Dat komt doordat je meer vet en suiker verbrandt als je in actie bent, waardoor er minder cholesterol wordt aangemaakt.

Te hoge bloeddruk


Heb je last van een hoge bloeddruk? Dan kun je deze verlagen door extra bloedvaatjes aan te maken. Hierdoor krijgt het bloed meer ruimte om te circuleren, waardoor de druk afneemt. Hoe maak je die vaatjes aan? Precies...door te bewegen! Bovendien gaat je bloed sneller stromen als je beweegt. Hierdoor poets je als het ware de aderen schoon. Alle plakdeeltjes worden verwijderd, waardoor het bloed weer makkelijk door de vaten stroomt. Ook dat vermindert de druk.

Botontkalking


Heb je last van botontkalking? Stimuleer dan de aanmaak van je botcellen door het je botten letterlijk zwaar te maken. Dit doe je door lichaamsbeweging, want hierdoor wordt je gewicht en de druk op de botten hoger. Dat dit werkelijk zo is, kun je zien als je op de weegschaal zou springen. Of stap er eens stevig op. Op die manier geeft de wijzer hoger aan. Ofwel, je gewicht neemt eventjes toe, waardoor je botten het nodig vinden om steviger te worden. Het resultaat is een compacte botmassa.

Suikerziekte


Heb je last van suikerziekte of wisselende bloedsuikers? Ook dan is sporten het devies! Door lichaamsbeweging worden je lichaamscellen veel gevoeliger voor het hormoon insuline. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel op peil en je alvleesklier krijgt meer rust omdat dit orgaan niet zo veel insuline hoeft te produceren.

Stress


Voel je je gespannen? Dan staan je spieren klaar om te bewegen. Doe dat dan ook! Je zult merken dat de spanning minder wordt of zelfs verdwijnt. Wil je je echt happy voelen, sport dan 20 minuten of langer. Daarmee (over)belast je je spieren en in wezen doet dat pijn. Om de pijn te verdoezelen maakt je lichaam endorfines aan en daarvan ga je je beter voelen.

Hoeveel beweging?


Beweeg elke dag minimaal een half uur per dag. Heb je overgewicht en of last van een gezondheidsrisicofactor als hoge bloeddruk? Beweeg dan bij voorkeur een uur per dag.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum