Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Sporten | Extra vet verbranden door te bewegen

Extra vet verbranden door te bewegen

Als je terugkijkt op de afgelopen dagen, dan zul je het haast niet geloven, maar heus, het wordt lente. De sneeuw smelt en de temperaturen gaan omhoog. We hoeven dus niet meer aan huis gekluisterd te zijn vanwege spiegelgladde straten...

We kunnen weer naar buiten dus! En dat is wel zo prettig als je aan het lijnen bent. Immers, met fietsen en lopen verbrand je extra beetjes vet. Dat komt mooi uit, want bij deze dooi heeft je lijf toch geen extra isolatiemateriaal meer nodig. :)



Beweging en afslanken

Je hoeft niet per se te bewegen als je graag slank wilt zijn, maar het maakt je lijnpoging wel makkelijker. Immers, door het verbranden van extra calorieŽn, krijg je qua eten wat meer speelruimte. Bovendien verkrijg je met beweging een mooier figuur: je lichaam wordt steviger en strakker en je huid wordt beter doorbloed en daardoor stralender en eventuele cellulitus verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Humeur


Daarnaast heeft lichaamsbeweging een positief effect op je humeur. Dat komt doordat je hersenen bij sport en beweging bepaalde stoffen aanmaken, namelijk endorfines en die zorgen voor een blij gevoel.

Gezond


Verder is beweging erg gezond doordat overtollige energie wordt verbrand en doordat de bloedstroom verbetert. Dit laatste zorgt voor een intensievere toevoer van voedingsstoffen. Ofwel, de lichaamscellen worden beter gevoed, zodat je lichaam beter functioneert.
Het gunstige effect van beweging merk je onder andere aan:
  • Een lager cholesterolgehalte;
  • Minder kans op schommelende bloedsuikerspiegels;
  • Een betere spijsvertering;
  • Minder kans op botontkalking;
  • Stevigere maar ook soepelere spieren;
  • Een sterker immuunsysteem.

Je ziet, lichaamsbeweging heeft een heleboel positieve effecten. Dus als je de kans krijgt, ga dan naar buiten voor een (of meerdere) blokje(s) om!

Hoeveel?


Heb je aan een half uur lichaamsbeweging per dag voldoende? Misschien niet...
Het algemene advies van een half uur per dag is vorig jaar opgeschroefd naar een uur vooral voor mensen met overgewicht in combinatie met een verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten.
Ga dus naar buiten en maak een flinke wandeling!
Overigens kun je je lichaamsbeweging op een dag verdelen, en ook huishoudelijke klusjes tellen mee. Want trappen lopen, ramen lappen en boodschappen sjouwen zijn activiteiten die je lichaam eveneens hard aan het werk zetten.

Ontspannend


Voor de tv zitten of achter de computer is leuk en kan heel ontspannend zijn. Maar geef toe, je zit nog ontspannender als je voldaan bent van eventjes rekken, strekken, rennen of iets dergelijks. Want na intensieve beweging verlangt ook je lichaam naar rust waardoor je met een heerlijk gevoel achterover kunt leunen.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum