Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŰten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Te zwaar? |Overgewicht door zware botten?

Overgewicht door zware botten?

Je kent vast wel het 'smoesje' over zware botten als verklaring van overgewicht. En hoewel niemand er in gelooft, zit er toch een kern van waarheid in. Want je lichaamsbouw heeft wel degelijk invloed op je gewicht.

Ben je zwaar gebouwd, dan 'mag' je ruim 10 kilo meer wegen dan iemand met een gelijke lengte, maar met een minder stevig postuur. Overigens is het verschil in botmassa slechts 4 kilo (en dus geen 10). Dat komt doordat een zwaardere bouw ook meer ander weefsel met zich meebrengt als spieren en pezen. Dus het smoesje van zwaardere botten gaat slechts in beperkte mate op. Beter kun je zeggen dat je een zwaardere lichaamsbouw hebt.



Wat is jouw lichaamsbouw?


Of dit werkelijk zo is kun je (grofweg) nagaan met je polsomtrek en het volgende sommetje: Je lichaamsbouw = lengte (cm) : polsomtrek (cm).
Is de uitkomst:
< 9,9, dan ben je breed gebouwd
Tussen 9,9 ľ 10,9, dan ben je gemiddeld gebouwd
> 10,9, dan ben je smal gebouwd.

Hou je botten sterk


Botten zijn onder andere gevuld met calcium en eiwitten, en het is belangrijk om dit zo te houden. Heb je een weegschaal die tevens je botmassa weegt, hou dit dan ook in de gaten. Want het is uiteraard niet de bedoeling dat je afvalt door botontkalking!
Om je botten sterk te houden is het nuttigen van voldoende calcium en vitamine D niet genoeg. Botweefsel is namelijk een complexe materie en dus meer dan enkel een stuk been bestaande uit kalk. Vandaar dat meerdere voedingsstoffen noodzakelijk zijn om dit weefsel te onderhouden. Eigenlijk gelden algemene gezondheidsadviezen net zo goed voor je botten. Let daarbij in het bijzonder op:
  • Mineralen calcium en magnesium.
    Calcium zit veel in melkproducten en magnesium vooral in groene groentes.
  • Vitamine C, D en K.
    Vitamine C zit in de meeste groentes, fruit en aardappels.
    Vitamine D zit in vette vis en in halva- of margarine en tevens verkrijg je vitamine D in de zomer via de zon.
    Vitamine K zit in kaas en groene groentes.
  • Eet en drink niet te veel suiker, zout, cafeine, alcohol en vet, want deze voedingsstoffen (of beter gezegd: genotsstoffen) remmen de opname van calcium in de darm en of ze gebruiken calcium om het lichaam te verlaten via de nieren.
    Over het algemeen gelden de volgende normen:
    Suiker: maximaal 25 gram per dag, dat zijn 5 suikerklontjes. Behalve suiker uit fruit hoef je hierbij niet mee te tellen; uit vruchtensap wel.
    Zout: maximaal 6 gram per dag (gemiddeld eten we 9 gram).
    Cafe´ne: 400 mg per dag (ongeveer 4 koppen koffie); (gemiddeld eten/ drinken we 500- 600 milligram cafe´ne per dag).
    Alcohol: maximaal 1 glas alcohol per dag voor vrouwen en 2 glazen per dag voor mannen.
    Vet: laat maximaal 40% van je voeding uit vet bestaan, en eet niet te veel. (Ongeveer 2000 kcal per dag).
  • Eet ook niet te weinig! Want daarmee krijg je onvoldoende voedingsstoffen binnen, waardoor je botten brozer worden. 1400-1500 kcal per dag is het minimum om geen tekorten op te lopen.
  • Voorts is beweging heel belangrijk, want op die manier creŰer je druk op de botten, wat de aanmaak van nieuwe botcellen stimuleert. Dagelijks een half uur bewegen is echt het minimum. Maar beter is om 1 uur aan te houden, of meer zolang het niet belastend voor je voelt.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum