Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Maak je groenten supergezond

Maak je groenten supergezond

Voorgesneden groenten zijn beter voor je gezondheid. Dit geldt voor koolsoorten, broccoli en spruitjes. Want bij het snijden (eigenlijk: bij beschadiging) gaan groenten zich verweren door de aanmaak van glucosinolaten. En dat is gunstig, want glucosinolaten beschermen niet alleen de plant maar ook ons, tegen kanker en veroudering.
Helaas zijn glucosinolaten wel stoffen met een 'gebruiksaanwijzing,' omdat je enigszins moeite moet doen om deze te verkrijgen en te behouden.
Lees daarom hoe je de meeste glucosinolaten op je bord krijgt.

Twee dagen


Het duurt twee dagen voordat de groenten een maximale hoeveelheid van glucosinolaten hebben gemaakt. Werk dus vooruit en snij op maandag je groenten voor woensdag. Of nog makkelijker: koop voorgesneden groenten.


Water


Helaas zijn glucosinolaten oplosbaar in water, waardoor de stoffen makkelijk wegspoelen bij het wassen en koken. Maar gelukkig is dit te voorkomen door de groenten voor het snijden schoon te spoelen, en kook niet, maar gaar de groenten in een stoommandje.

Verhitten


Glucosinolaten gaan bij (langdurig) verhitten verloren. Groenten uit blik of uit pot leveren daarom weinig van deze gezonde stoffen. Diepvriesgroenten zijn beter, omdat deze enkel geblancheerd worden. Dit betekent dat de groenten korter en bij een lagere temperatuur zijn verhit. Voor thuis geldt het advies om de groenten kort te koken, of liever: te stomen.

Superstronk


Vooral in de stronk van de broccoli zitten gezonde stoffen. Gooi deze dus niet weg! Snij ook de stronk twee dagen van tevoren. Dan krijg je een supergezonde stronk, of kortweg: een superstronk. Bovendien zijn kleinere stukjes makkelijker te bereiden, omdat ze gelijk gaar zijn met de roosjes.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum