Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Is bruin brood werkelijk bruin?

Is bruin brood werkelijk bruin?

Wat zegt de kleur van brood over de voedingswaarde?
Wellicht denk je: hoe donkerder hoe beter. Maar dat is lang niet altijd het geval. Let dus niet (alleen) op de kleur als je een brood beoordeelt.

Hoe zit dat precies?


Brood wordt gemaakt van tarwe en deze graansoort is door z'n vezel middenbruin van kleur. Elk broodsoort zou daarom dus middenbruin horen te zijn.
Maar bij de bakker of in de supermarkt is dat wel anders. Hoe zit dat nou?

Dat ligt aan de bewerking ervan en of het brood gekleurd is.
Bij wit brood is de vezel verwijderd en bij lichtbruin is dat deels gebeurd.
Ook bij middenbruin en donker brood kunnen de vezels ontbreken. Dit brood lijkt volkoren, maar afgezien van de kleur is het gelijk aan zijn lichte variant. Het brood is donker door het aanwezige moutextract, een soort suikerstroop. Of het brood is lichtjes gebrand. Ook op deze manier wordt (volkoren)brood extra donker gemaakt. Je kunt dit branden vergelijken met roosteren.

Welk brood kun je het beste eten?


Natuurlijk is volkorenbrood met z'n volledige vezels het beste.
Dit type brood herken je aan de middenbruine kleur en aan de aanduiding 'volkoren' in de naam; bij deze combinatie weet je dat je goed zit. Verder kun je de ingrediŽnten controleren. Is het brood gemaakt van tarwemeel, dan is de hele korrel gespaard gebleven. Bij tarwebloem is de korrel vermalen tot wit meel.
Vraag zo nodig je bakker over de ingrediŽnten.

Rogge


Heel donkerbruin brood hoeft niet per se gekleurd te zijn; het kan ook donker zijn als het vermengd is met rogge. Maar meestal is dit niet het geval.

Vezels


Nog even voor de duidelijkheid, waarom zijn vezels zo belangrijk?
Dat komt doordat ze de vertering remmen. Het zetmeel (of eigenlijk: de suikers) komen daardoor geleidelijk in het bloed, waardoor je langer verzadigd blijft.
Ook eiwitten remmen de vertering. Echt Frans stokbrood bevat meer eiwitten dan ons gangbare brood en is om die reden beter.
Overigens hebben (tarwe)vezels ook een keerzijde. Ze bevatten namelijk fytinezuur, een stof die de opname van mineralen bemoeilijkt. Echter, fytinezuur wordt afgebroken tijdens een lange rijstijd en door zuurdesem. Dus ga je voor desem of voor brood van een 'echte' bakker die het deeg nog de tijd geeft om het rustig te laten rijzen, dan heb je van het fytinezuur niets te vrezen.
Vooral biologische bakkers hanteren een traditionele wijze van bakken die behoorlijk wat tijd in beslag neemt. Nadeel is wel dat deze bakkers geen gejodeerd zout gebruiken. Dus hou zonodig je intake van jodium in de gaten!
Overigens nemen Franse bakkers eveneens hun tijd om het deeg te laten rijzen. Dus ook om deze reden is Frans stokbrood een goede keuze. Wellicht een tip voor op vakantie? En dan maar hopen dat ze daar ook met volkorenmeel bakken.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum