Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Afvallen? Eet niet te weinig

Afvallen? Eet niet te weinig

Je bent al een heel eind met een ander eetpatroon en wanneer je meer beweegt. Maar wil je echt gewicht verliezen (meerdere kilo’s), dan zul je ook wat minder moeten eten. Maar pas op! Eet nooit te weinig.

Over het algemeen leidt weinig eten in eerste instantie tot het gewenste resultaat: je verliest snel wat kilo's en dat werkt erg motiverend. Maar bedenk dat een groot gewichtsverlies in een korte tijd een behoorlijke inspanning vergt en het brengt nogal wat andere nadelen met zich mee.

In het onderstaande overzicht zijn de voor- en nadelen van veel en weinig gewicht verliezen/ weinig en meer eten onder elkaar gezet.

Je zult jezelf op een streng regime moeten zetten om in een korte periode veel gewicht te verliezen. Hierbij eet je weinig en je beweegt veel (sporten).
Dit heeft het volgende voordeel:

  1. Je verliest (vooral in het begin) veel gewicht, dus je ziet meteen resultaat en dat motiveert.

Nadelen van streng lijnen zijn:

  1. Je verlaagt je stofwisseling. Dat is niet gunstig want:
    - Je valt daarmee minder snal af.
    - Als je stopt met lijnen, kom je snel aan (denk aan het jojo-effect).
  2. Je lichaam verbrandt naast vetweefsel ook veel spierweefsel.
    Spieren verhogen de stofwisseling. Minder spierweefsel verlaagt
    de stofwisseling dus eveneens.
  3. Je krijgt een tekort aan voedingsstoffen (natuurlijke vitamines, mineralen, koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten), waardoor je weerstand en (ook weer!) je stofwisseling daalt.
  4. Ook sporten wordt zwaarder en moeilijker bij een tekort aan voedingsstoffen.
  5. Bij het afvallen verlies je afvalstoffen (of gifstoffen). Afvalstoffen zitten namelijk opgeslagen in het vetweefsel. Het is niet gezond als er veel afvalstoffen tegelijk vrij komen.
  6. Je kunt last krijgen van veel honger en (lekkere) trek. Dit is niet prettig en je ontwikkelt hierrmee een hoger risico op het krijgen van eetbuien.
  7. Je kunt een mager dieet niet je hele leven volhouden. Je leert jezelf dus geen ander eetpatroon aan. Hierdoor val je na een lijnpoging weer snel terug in je oude patroon.
  8. De kans dat de lijnpoging mislukt is groot. Dit leidt tot frustraties, en mogelijk tot eetbuien.
  9. Bij veel gewichtsverlies in een korte tijd is de kans op het krijgen van galstenen verhoogd.

Conclusie: Als je blijvend gewicht wilt verliezen, kun je het maar beter rustig aan doen. Bedenk dat hardlopers doodlopers zijn en dat je met een iets langzamere maar effectievere methode aan het langste eind trekt.



Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum