Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Dieet | Cambridge dieet

Cambridge dieet

Er zijn verschillende diŽten op basis van shakes en repen, en 'cambridge' is daar een van. Het is bovendien een vrij bijzonder dieet, omdat je hierbij in de ketose dient te geraken. Het resultaat van deze toestand is dat je snel en zonder honger gewicht verliest. (Zie ook de vele reacties op ons forum). Is dit dieet daarom een prettige en effectieve manier om overgewicht te lijf te gaan?



Allereerst: Wat is ketose?


Wanneer je nauwelijks koolhydraten eet, zoals bij het cambridgedieet, zal je in de ketose belanden. In deze toestand verbrand je voornamelijk vetten (en geen of minder spieren), waardoor je je vetreserves gaat aanspreken. Overigens verloopt door een gebrek aan koolhydraten de vetverbranding niet volledig. Normaal gesproken verdwijnt vet na verbranding als CO2 en water, maar in een ketoge toestand kan dit proces niet geheel worden gerealiseerd. Wat overblijft is een soort 'as': ketonen, die in je bloed gaan circuleren. Dat is voor een korte periode niet schadelijk voor je gezondheid en ketonen maken niet dik omdat ze je lichaam via de urine verlaten. Sterker nog, ketonen helpen je bij het gewichtsverlies, omdat ze zorgen voor een verzadigend gevoel. Vandaar dus dat je eetlust verdwijnt bij dit dieet.

Ketose bij Cambridge?


Hoe zit dat bij het Cambridge dieet? Kun je werkelijk profiteren van de ketogene toestand? (Dus dat je je vet verbrandt en dat de eetlust verdwijnt). En val je er inderdaad snel mee af?

Het is een mooie theorie, maar waarschijnlijk val je (ook) af vanwege andere redenen... (zie verder, bij 'crash'). Want niet iedereen belandt in de ketose met deze shakes, waarschijnlijk omdat de shakes veel eiwitten bevatten, die zich kunnen omzetten tot koolhydraten. Dit in tegenstelling tot vetten. Wil je zeker in een ketogene toestand terecht komen, dan kun je beter meer vet gaan eten (zoals het Atkinsdieet adviseert).

Crash


Realiseer je verder dat je tijdens het Cambridge dieet slechts 500 kcal per dag consumeert. Extreem weinig dus, en dit alleen al kan het snelle gewichtsverlies verklaren. Ofwel, je kunt zeggen dat we hier te maken hebben met een crashdieet. Verder verklaart dit karige dagmenu ook het verlies aan eetlust. Want in het algemeen geldt dat je trek bij een streng eetregime sowieso verdwijnt. Dat komt doordat je lichaam overgaat op de hongerstand, wat je lijf ervaart als een vorm van stress. En stress gaat (lichamelijk gezien) gepaard met minder eetlust.

Vetverbranding?


Aangezien je extreem weinig eet, zul je ongetwijfeld je vetreserves gaan aanspreken, mede doordat je tijdens dit dieet niet de energie hebt om te sporten. Bij beweging en sporten verbrand je voornamelijk koolhydraten; zit je veel stil, dan verbrand je meer vetten. Dus dat je door sporten veel vetweefsel verliest, is een fabeltje... Maar bij een caloriebeperkt dieet in combinatie met een rustige levensstijl gebeurt dit wel! Ga je toch veel bewegen tijdens de cambridgekuur, dan zul je meer spieren afbreken, en dat is natuurlijk niet wat je wilt...

Ketosestrips


Of je veel vetten verbrandt, kun je nagaan met ketosestrips. Hiermee meet je ketonen, de overblijfselen van de onvolledige vetverbranding. Volg je het cambridge dieet en ben je niet in de ketose? Dan verbrand je waarschijnlijk meer spierweefsel, mogelijk omdat je te actief bent. Beter is dan om iets meer (vet) te eten of om minder te bewegen.

Weegschaal met vetmeter


Wil je zeker zijn van je vetverbranding, weeg jezelf dan regelmatig op een weegschaal met een vetmeter. Het is mooi als jouw consulente er een heeft of wellicht kun je daarvoor terecht bij je huisarts of apotheek. Ga echter wel altijd op dezelfde weegschaal staan, aangezien de percentages per weegschaal behoorlijk uiteen lopen. Dit betekent ook dat wat je ziet aan meting, mogelijk niet klopt! Maar dat is niet erg, want het gaat om het verschil; dus of je vooral vet verliest of ander weefsel.

Conclusie: werkt dit dieet?


Camebridge doet hoogstwaarschijnlijk wel wat het belooft. Immers, je verliest gewicht (en hopelijk vooral vetweefsel) en je eetlust verdwijnt. Maar het resultaat is volgens ons mede een gevolg van het lage aantal calorieŽn dat je binnenkrijgt.

Ons advies


Je zou dit dieet ook met normale koolhydraatvrije of -arme voedingsmiddelen kunnen volgen met meer calorieŽn voor eenzelfde resultaat. Dat is goedkoper, lekkerder, prettiger en gezonder (want 500 kcal is wel erug weinig). Voeg daarbij wel supplementen toe voor de nodige microvoedingsstoffen.

Echter, nog beter is om een prettig eetpatroon te ontwikkelen wat bij je past, wat goed is vol te houden en wat toch slank maakt en houdt. Je zult wellicht minder snel afslanken, maar wel op een gezondere manier. Je lichaam zal er blij mee zijn!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum