Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Vergeet je eetlust

Vergeet je eetlust

Wil je meer vat krijgen op je eetpatroon, krijg dan ook meer grip op je mind. Concentratie is hierbij het sleutelwoord, omdat je daarmee jezelf ťn je eetlust even vergeet. Daarnaast kun je profiteren van meer (positieve) energie als je je intensief met iets bezighoudt.


Je aandacht bundelen en deze richten op een activiteit, dat is wat je doet als je geconcentreerd bezig bent. Het grote voordeel hiervan is dat, zoals net gezegd, je eetlust naar de achtergrond verdwijnt. Tevens is het fijn om met jouw energie en vaardigheden iets tot stand te brengen, zodat je voldoening krijgt van datgene wat je doet. En ook dat helpt je om je eetgedrag in toom te houden. Immers, voldoening geeft zowel rust als positieve energie, waardoor het makkelijker is om jezelf te beheersen. Daarentegen ga je eerder snaaien bij een tegenovergestelde gemoedstoestand. Ofwel, wanneer je je futloos voelt en rusteloos bent.

Waarschijnlijk rijst bij jou de vraag hoe je geconcentreerd kunt raken, want zoiets gebeurt lang niet altijd spontaan. Zo vaak zijn we verveeld of afgeleid, waardoor onze energie niet volledig wordt benut of wordt verspeeld aan onzinnige bezigheden. Allereerst gaat het erom dat je geboeid raakt en blijft door iets. De vraag is dus: wat vind je interessant? Maar nog belangrijker is om na te gaan of iets ook nuttig voor je is, en of je er uitdagingen in kunt creŽren. Immers, tv-programma's kunnen je aandacht trekken, maar haal je er ook voldoening uit als je ernaar kijkt? Anderzijds kun je wellicht genieten van een netjes en opgeruimd huis, terwijl poetsen niet je hobby is. Het mooiste is als je iets doet wat voor jou zinnig is, wat leidt naar een gewenst resultaat en waar je ook plezier aan beleeft. Een sport beoefenen of bezig zijn met een hobby zijn voorbeelden hiervan.

Maar helaas leent de alledaagse praktijk zich lang niet altijd voor dergelijke activiteiten. Alleen al het huishouden met z'n steeds terugkerende klusjes kan behoorlijk vervelend zijn. Niet zo gek dus als je met een zucht en een kreun de stofdoek pakt in plaats van dat je actief de mauwen opstroopt.

Toch helpt het je om ook hier meer plezier ťn voldoening uit te halen. Al is het alleen maar om je eetlust te temperen. :) Laat je daarbij inspireren met de onderstaande tips:
  • CalorieŽn verbranden
    Bij sommige activiteiten verbrand je meer calorieŽn, wat helpt bij het afslanken.
  • CreŽer uitdaging
    Maak je activiteiten meer uitdagend door er extra doelen bij te bedenken.
    Zo wordt boodschappen doen interessanter als je op zoek gaat naar mogelijkheden om geld te besparen, of om juist je focus te richten op gezondere voedingsmiddelen.
    Ook kun je je huis efficiŽnter opruimen en schoonmaken, waardoor je een volgende keer sneller klaar bent.
    Verder kan het een uitdaging zijn om je kookkunsten te ontwikkelen. Immers, het kan (bijna altijd) anders, gezonder, goedkoper, lekkerder, sneller en of efficiŽnter. Kookboeken kunnen je daarbij inspireren en wellicht is het eens aardig om je te verdiepen in kookprocessen. Want heb je je ooit afgevraagd hoe het komt dat een rauw ei hard wordt bij hogere temperaturen? Terwijl pasta en rijst juist zachter worden... Misschien leuk om te beseffen dat er een hele wetenschap achter zit om zulke processen te onderzoeken.
  • Hier en nu
    Leven in het hier en nu... Er worden heel wat cursussen aan geweid om dit principe onder te knie te krijgen, zoals mindfullness en meditatie. Deze vaardigheden helpen om je aandacht te bundelen en je te richten op datgene wat je doet. Vind je het lastig om hiervan een concrete voorstelling te maken, denk dan aan het verschil tussen kijken en zien en luisteren en horen. Bij zien heb je een groot vizier, maar dat is anders als je naar iets kijkt. In dat laatste geval is je aandacht gericht op datgene wat je aandacht trekt, bijvoorbeeld een vogel in de tuin. Bij ons gehoor is dat niet anders. Immers, we luisteren naar muziek, en we horen geroezemoes. De vraag is dus, ben je gericht bezig of dwaal je meer in het grote geheel?
  • Haastige spoed is soms goed!
    Ook tijdsdruk zorgt voor een betere concentratie, want afleiding kost tijd. Jezelf met datelines klem zetten kan je dus helpen om gerichter bezig te zijn.
  • Maak het jezelf lastig
    Verder vragen lastige en ingewikkelde bezigheden veel van je aandacht. Blijf dus niet altijd in je comfortzone, maar breek je hoofd eens over iets moeilijks, ook al is het 'maar' iets als een kruiswoordpuzzel.
  • Boost voor je brein
    En als laatste: bedenk dat concentratie (vooral in het geval van denkprocessen) zorgt voor meer bloedtoevoer (en dus energie) naar de hersenen. Op die manier geef je je brein een boost, en daar word je op zich al vrolijk van. :-)


Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum