Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Leidt overgewicht tot darmklachten?

Leidt overgewicht tot darmklachten?

Het komt nog wel eens voor dat mensen met overgewicht last hebben van darmklachten. We weten al dat het meedragen van extra kilo's een hoger risico geeft op het ontstaan van onder andere diabetes, hart-en vaatziektes en hoge bloeddruk. Moeten darmklachten aan dit rijtje worden toegevoegd?

Niet te veel en niet te weinig


In elk geval is het hebben van overgewicht voor de darmen geen pre. Alleen al het overtollige eten wat ze te verstouwen krijgen, doet ze geen goed. Daarnaast speelt de kwaliteit van de voeding een rol: van zoetigheid word jij misschien wel blij, maar je darmen denken daar anders over.
Daarentegen is streng lijnen eveneens ongezond. Je darmen hebben voedsel nodig om in conditie te blijven. Eet je te weinig, dan worden de darmcellen kleiner, waardoor deze minder gaan functioneren. Darmklachten tijdens en of na een lijnpoging kunnen dan het gevolg zijn.

Regelmaat


Verder hebben darmen baat bij een regelmatig eetpatroon. Met regelmatig wordt bedoeld dat je op min of meer vaste tijden eet (zodat je darmen weten waar ze aan toe zijn) en dat je niet de hele dag door eet, zodat de darmen rust krijgen om te verteren.
Zoals gezegd is te veel eten niet goed; daarmee overbelast je je darmen, maar streng lijnen is net zo ongezond. Je darmen hebben voedsel nodig om in conditie te blijven. Eet je te weinig, dan worden de darmcellen kleiner, waardoor deze minder gaan functioneren. Darmklachten tijdens en of na een lijnpoging kunnen dan het gevolg zijn.

Stimuleer je goede bacteriŽn!


Ongezonde voeding als koek, snoep en chips bevatten geen of weinig vezels en zijn daarom wellicht makkelijk om te verteren. Fijn voor je darmen zou je denken. Maar dergelijke versnaperingen zijn een voedingsbron voor slechte bacteriën en dus niet goed voor de darmflora. Eet deze voedingsmiddelen daarom met mate en zet er voldoende gezonde voedingsmiddelen tegenover, want daarmee stimuleer je de groei van goede bacteriŽn!

Beweging


Verder zet je met beweging je darmen goed aan het werk. Dagelijks minimaal een half uur per dag is echt een must, maar liever ietjes meer.

Buikvet


Ook buikvet kan een belemmering zijn. Darmen hebben de ruimte nodig om te bewegen. Immers, de voedselbrij moet gekneed en voortgestuwd worden. Heb je te veel vet in de buik, dan kan dit de beweeglijkheid belemmeren. In dit geval is afvallen dus het devies!

Andere adviezen voor een goede darmwerking zijn:

  • Vezels: deze stimuleren de darmwerking.
    Er bestaan verschillende soorten vezels (grofweg zijn dat de oplosbare en onoplosbare). Om van beiden voldoende binnen te krijgen, is het van belang om gevarieerd te eten.
    Vezels zitten vooral in: groenten, fruit, volkorenbrood, haver(mout) of muesli, zilvervliesrijst en peulvruchten.
  • Vocht: vezels zwellen op en gebruiken daarbij veel water. Drink daarom 1,5 a 2 liter per dag.
    Overigens, veel (zwarte) thee kan stoppend werken en koffie laxerend. Hou daar rekening mee als je daar gevoelig voor bent.
  • Vetten: gezonde vetten smeren als het ware de darmen. Denk daarbij aan: olijfolie (extra vierge), olijven, noten, zaden en vette vis. (Vetten liefst niet of zo min mogelijk verhitten, anders worden de onverzadigde vetten alsnog verzadigd!).
  • Vitamines & mineralen: Het is belangrijk dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt. Want ook je darmen hebben deze voedingsstoffen nodig om goed te functioneren.
  • Ontspanning: Zorg voor voldoende ontspanning, want stress vermindert de darmwerking.
  • Darmflora: Een goede darmflora draagt bij aan een goede darmwerking. Je hebt al kunnen lezen dat gezonde voeding de groei van een gezonde darmflora stimuleert. Ook probiotica kunnen daaraan bijdragen. Probiotica zijn goede darmbacteriën die je bij een drogist kunt kopen; ze zitten in zakjes of capsules. Ook sommige voedingsmiddelen die bereid zijn met bacteriën kunnen probiotica bevatten. Het gaat hierbij om producten als yoghurt, kaas, zuurkool en azijn.
    Het is echter niet bekend of de bacteriën van deze producten het maagzuur (allemaal) overleven. Dit kan bij de ene soort yoghurt wel het geval zijn en bij de andere soort niet. Daarover wordt meer onderzoek gedaan. Wel is bekend dat de kaas Emmentaler probiotica bevat. Dit is wellicht een aardig weetje voor wie deze kaas weet te waarderen.
  • Darmproducten? Bij de drogist kun je allerlei middeltjes kopen om je darmwerking te stimuleren. Bedenk echter dat je darmen meestal hun werk prima doen als je goed voor ze zorgt. Extra middeltjes zijn dan alleen maar overbodig en soms zelfs schadelijk. Zo bevatten tarwe- en havervezels veel fytinezuur, hetgeen de mineralen zink, calcium en magnesium aan zich bindt. Hierdoor kun je tekorten krijgen aan deze mineralen. Verder is het kruid senna alleen geschikt voor kortdurend gebruik; bij langer gebruik kunnen de darmzenuwen (onherstelbaar) beschadigd raken met een verminderde darmwerking tot gevolg. Wees dus voorzichtig met extra preperaten en zorg liever voor een verbeterde leefstijl. Haal daarvoor zoveel mogelijk uit de bovenstaande adviezen, en in het geval van overgewicht zul je er wellicht wat kilootjes mee verliezen!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum