Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Darmwerking

Een goede darmwerking

Lijnen betekent dat je anders gaat eten. En een ander eetpatroon kan de werking van je darmen beÔnvloeden. In het geval van lijnen is dat meestal positief. Immers, je belast je verteringsorganen niet meer met ongezonde happen en met overmatige hoeveelheden. Echter, een verkeerde manier van lijnen kan juist leiden tot darmklachten. Pijn in de buik en een opgeblazen gevoel kunnen daarbij optreden. Deze klachten zijn vervelend ťn demotiverend, want met een opgezette buik voel je je eerder dikker dan slanker.
Lijn daarom op de juiste manier en met behulp van de volgende aandachtspunten:

Voor een goede darmwerking hebben je darmen de juiste voeding nodig. Daarbij gaat het vooral om de vier V's:
  • Voldoende eten:


    Eet niet te weinig, maar ook niet overmatig.
    Bij een karig menu worden je darmen nauwelijks geprikkeld, hetgeen de darmwerking vertraagt. Okť, je voeding wordt nog wel (grotendeels) verteerd en opgenomen, maar de voedingsresten worden te langzaam vervoerd.
    De ontlasting wordt daardoor droog en hard, wat vervolgens kan leiden tot obstipatie. Dit is een vervelende kwaal die bovendien niet gezond is.
    Bedenk dat de voedingsresten 'bewaard worden' bij een temperatuur van 37 graden in een ph-neutrale omgeving. (In de darmen is er geen lage zuurgraad zoals in de maag). Deze omstandigheden vormen dus een heerlijk klimaat voor allerlei bacteriŽn. Op zich is dit geen probleem, want de meeste darmbacteriŽn leveren goed werk. Maar blijft de voeding te lang in de darmen hangen dan gaat het geheel broeien en dat leidt tot de groei van slechte bacteriŽn, rotting en tot het ontstaan van darmgassen. Dit alles is niet bevordelijk voor het behoud van gezonde darmen en de gassen veroorzaken een vol en opgeblazen gevoel.
    Overmatig eten is trouwens ook niet gunstig, omdat dit de darmwerking verstikt, hetgeen de darmpassage eveneens vertraagt.
  • Vezels:


    Eet voldoende vezels om je darmen een plezier te doen. Vezels prikkelen de darmwand en stimuleren daarmee de darmwerking.
    Voedingsmiddelen met veel vezels zijn: groenten, fruit, volkorenproducten, noten en peulvruchten.
  • Vocht:


    Vezels nemen veel vocht op, hou daar rekening mee. Drink je te weinig, dan zullen de vezels vocht uit je lichaam ontrekken; je lichaamscellen krijgen daarmee een tekort en functioneren vervolgens niet meer optimaal.
  • Vet:


    Vet is belangrijk omdat het de darmenwandcellen beschermt en vet maakt de ontlasting minder droog. Het is overigens wel belangrijk dat je voedingsmiddelen eet met goede vetten, zoals onverhitte olijfolie, lijnzaden, noten en vette vis.
Naast de vier V's zijn ook sport en ontspanning belangrijk voor de werking van je darmen. Beweeg dus regelmatig en vermijd stress.

Met de bovenstaande tips zullen eventuele darmproblemen ongetwijfeld verdwijnen of in elk geval verminderen. Mocht je desondanks hinderlijke klachten overhouden, ga dan eens langs bij je huisarts.

Overigens, vezels zijn goed voor je darmen, maar overdrijf niet. Eet dus geen zemelen en ga geen vezeltabletten slikken als je voldoende groenten, fruit en volkorenproducten eet. Want anders krijg je te veel binnen en dat is ook niet gunstig. Te veel vezels verhinderen de opname van mineralen, waardoor deze belangrijke stoffen je lichaam via de ontlasting verlaten. Bovendien veroorzaken te veel vezels eveneens gasvorming en een opgezet gevoel.
Laxeermiddelen zijn ook niet aan te raden, omdat ze je darmen lui maken, waardoor ze minder goed hun werk doen. Bovendien verlies je bij het gebruik van deze middelen veel vocht en mogelijk ook kalium.
Een misverstand is dat je afvalt met deze middelen. De theorie erachter is dat voeding zou worden 'doorgespoeld.' Maar dat gebeurt niet! Alleen de voedingsresten, die nauwelijks calorieŽn leveren, worden in de eerste periode van het gebruik van laxeermiddelen, wat sneller weggewerkt.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum