Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Emotie-eten | met voeding uit je dip

Met voeding uit je dip

Heb je last van sombere buien? Dan kan voeding daarin een (grote) rol spelen. Want met je eetpatroon kun je zowel in als uit een dip geraken. Iets wat psychologen nog wel eens vergeten. Jammer, want aan de basis van een goed humeur ligt geen antidepressivum, maar een goede voedingstoestand!

Alle voedingsstoffen


Een goede voedingstoestand betekent dat je lichaam beschikt over alle voedingsstoffen* in ruime mate. (Nou ja, behalve wat betreft de hoeveelheid aan vetten en (snelle) koolhydraten). Maar helaas is bij veel mensen de situatie net omgekeerd, en daar word je op zich al niet vrolijk van. :(

Vaak een tekort


Zit je in een dip, kijk dan eens kritisch naar je eetpatroon. Ook als je een goed gewicht hebt kan dit zinvol zijn, want veel mensen hebben tekorten aan 1 of meerdere voedingsstoffen zonder dit op te merken.
Om te achterhalen hoe het met jouw voedingstoestand is gesteld, kun je je bloed laten prikken op bijvoorbeeld vitamine B, calcium of ijzer. Maar helaas krijg je daarmee geen volledig beeld. Want vitamines en mineralen zijn vooral werkzaam in je organen, spieren en botten, terwijl je met een bloedtest enkel de gehaltes in het bloed bekijkt. Een goede uitslag hiervan betekent niet automatisch een goede voorraad in heel je lijf.

Psycholoog ťn diŽtiste


Neem daarom het zekere voor het onzekere en eet voornamelijk gezond om uit je dip te komen. En bezoek om deze reden niet enkel een psycholoog of psychiater, maar ga ook eens langs bij een diŽtiste. Zoals we al zeiden, alle benodigde voedingsstoffen zijn belangrijk om je beter te voelen, en in het bijzonder vitamine D, visolie (wordt ook wel pretvet genoemd), zink en magnesium tegen stress. Slik hiervoor niet enkel pilletjes, want voedingsstoffen uit voeding worden beter opgenomen dan uit supplementen. Kies bij voorkeur voor eerlijke**, verse en biologische voedingsmiddelen, aangezien deze meer voedingsstoffen bevatten. Wees daarentegen matig met voedingsmiddelen (of eigenlijk: genotsmiddelen) als koffie, thee, cacao, alcohol, suiker en zout, aangezien deze stress in je lijf bevorderen en je op verschillende manieren 'beroven' van goede stoffen. Gebruik al deze extraatjes dus met mate.

* Voedingsstoffen zijn niet alleen vitamines en mineralen. Maar ook koolhydraten, vetten, eiwitten en vezels. Denk bij vetten aan gezonde vetzuren als linolzuur en omega3-vetzuren. Bij eiwitten is het belangrijk dat je alle essentiŽle aminozuren binnen krijgt. Voor vegetariŽrs en veganisten kan dit lastig zijn.
** Bij eerlijke voedingsmiddelen kun je denken aan: Groente, fruit, volkorenbrood, volkoren spaghetti, havervlokken, zilvervliesrijst, peulvruchten, mager vlees, kip, vis, ongezoete halfvolle zuivelproducten, ongebrande noten, ei, champignons of andere eetbare paddenstoelen, olijfolie, azijn, specerijen en kruiden.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum