Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid Diėten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Emotie-eten | Zoek je knelpunten

Afvallen en emotie-eten: zoek je knelpunten

Waarom is afvallen toch zo moeilijk?
Het lijkt allemaal zo simpel. Je eet gewoon iets anders, iets minder en je beweegt iets meer. Maar veel mensen slagen niet om af te vallen of om hun eenmaal bereikte gewicht te behouden. Waarom dan niet?

Knelpunten


Er zijn heel wat redenen waarom anders en minder eten even niet wil lukken. Iedereen kent wel momenten waarop lekkernijen moeilijk zijn te weerstaan. Je eet namelijk niet alleen vanwege een lichamelijke behoefte, maar ook vanwege andere redenen, bijvoorbeeld omdat het zo gezellig is of uit gewoonte, verveling of stress. Geen punt als dat af en toe gebeurt, maar wordt dit dagelijkse kost, dan kan het je lijnpoging behoorlijk gaan dwarsbomen.

Het is jammer als afslanken door allerlei situaties niet wil lukken. Probeer je daarom weerbaarder te maken, zodat je makkelijker 'nee' kunt zeggen. Weet wanneer en waarom je de fout in gaat en zoek naar oplossingen. Je kunt een dagboekje bijhouden om bewust te worden van jouw moeilijke momenten. Noteer daarin wat je eet en om welke reden. Inzicht hebben in je eetpatroon is al een stap in de goede richting. Mogelijke oplossingen en tips vind je hieronder en verder bij heel veel andere pagina's van opdieet.

Om je enigszins op weg te helpen bij het ontdekken van jouw zwakke of moeilijke momenten, volgen hieronder enige mogelijkheden:

  • Het is best moeilijk om in deze maatschappij af te vallen. Want waar je ook loopt, je komt altijd wel een bakkerij tegen, een snackbar, een ijssalon of een eethuisje. Maar ook in de supermarkt word je op de proef gesteld door vele lekkere producten. Dit alles tegen een redelijk betaalbare prijs.
  • Verder is het gebruikelijk om verjaardagen te vieren met taart of gebak en er zijn altijd wel feestjes, etentjes en andere gelegenheden die vergezeld gaan met iets lekkers. Kortom, we leven in een eetcultuur waarin we moeilijk toekomen aan het leren van een ander eetpatroon.
  • Als je gewend bent om (veel) te snoepen en te snacken dan is het best lastig om hier van af te komen. Gewoonten kunnen behoorlijk hardnekkig zijn. :(
  • Dikmakers als snoep, koek, chocola, chips, patat, ijs en hamburgers zijn gewoon lekker en soms moeilijk te vervangen door minder calorierijke varianten.
  • Soms ben je te gefixeerd op minder eten, waardoor je alleen nog eet of juist niet eet in het kader van de slanke lijn. Constant probeer je (dikmakend) voedsel te vermijden, maar daardoor krijg je juist trek.
  • Ook extreem lijngedrag kan er voor zorgen dat je doorslaat, vooral als je ´per ongeluk´ te veel gegeten hebt. Zo'n eetbui is demotiverend, en afvallen wordt dan even niet belangrijk meer. Het gevolg is dat je jezelf toestaat om alles te eten wat je lekker vindt.
  • Je hebt niet altijd zin en tijd om te gaan sporten.
  • Je hebt niet altijd zin en tijd om te koken. Een patatje of iets dergelijks is snel, makkelijk, lekker en goed betaalbaar.
  • Het is best lastig om thuis en op het werk koekjes, chocola of andere lekkere dingen te laten staan, terwijl anderen wel nemen.
  • Soms eet je als gevolg van stress. Door spanning weg te eten, vergeet je lastige situaties even.
  • Je kunt ook eten uit verveling.

Wat kun je doen?


Gelukkig kun je je enigszins wapenen tegen al deze lastige momenten.
Hieronder volgen enkele tips die daarbij goed van pas komen:
  • Het is belangrijk om de motivatie hoog te houden. Afvallen wordt namelijk een stuk makkelijker met een goede wil. Wees trots op jezelf als je een kilootje bent afgevallen en richt je niet alleen op de hoeveelheid kilo's die je eventueel nog weg wilt werken.
  • Verder is het prettig als je omgeving en een diėtist je stimuleren om je plannen vol te houden.
  • Wees niet te gefixeerd op afvallen. Weeg je daarom niet te veel. Zo eens in de week is voldoende. En bedenk dat je door het volgen van andere eet- en leefgewoonten (meer beweging, meer sport) ook werkt aan je gezondheid en aan je conditie.
  • Concentreer je op andere bezigheden. Besteed aandacht aan een hobby (bijvoorbeeld tuinieren, piano spelen, schilderen of lezen), zodat je niet de hele dag met voeding bezig bent.
  • Sporten is in het begin misschien niet zo leuk, maar het valt best mee als je eenmaal bezig bent. En bedenk dat je je erna ontspannen voelt en voldaan. Ga daarom toch die drempel over als je in eerste instantie geen zin hebt.
  • Heb je nauwelijks tijd? Probeer in elk geval iets te doen. Ga bijvoorbeeld 5 ą 10 minuten hardlopen, joggen of gewoon wandelen. Elke vorm van beweging is beter dan helemaal niets.
  • Neem iets anders als anderen snoepen en snacken. Kies voor een appel, een kiwi, een magere soep of iets dergelijks. Voel je nooit verplicht om mee te doen met zoete of vette happen. Het gaat om jouw lichaam en jouw gezondheid en daar hebben anderen niets over te zeggen.
    Wil je toch meedoen met snoepen of snacken? Doe dat dan, want af en toe iets lekkers is geen ramp, ook niet voor de lijn. Kies echter wel bewust voor een extraatje, geniet er vervolgens van en voel je niet schuldig.
  • Zoek bij verveling een leuke activiteit of bezigheid, bijvoorbeeld lezen, muziek luisteren, winkelen, sporten of bel eens iemand op voor een kletspraatje.
  • Wees niet meteen teleurgesteld als je even niet of weinig afvalt.
    Het hoeft niet te betekenen dat je geen vetweefsel verloren hebt! Misschien heb je de laatste tijd veel gesport, waardoor je spierweefsel hebt ontwikkeld. De spieren zorgen voor een hoger gewicht. Maar het zou ook kunnen dat je extra vocht vasthoudt dan anders. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je meer zout of zoute producten eet dan je gewend bent.
  • Maak je niet druk als je jezelf een keer te buiten bent gegaan aan allerlei lekkers. Dit overkomt elke lijner en je lijnpoging is zeker niet verpest. Pak gewoon de draad weer op door verder te gaan met afslanken. Je zult merken dat je binnen een à twee dagen weer in het goede ritme zit.
  • Stress is niet prettig, ongezond en het kan leiden tot snoepen en snacken. Probeer daarom stress te vermijden of verminder je spanning door er over te praten.
  • Ook tijdens de consulten en cursussen van onze diėtiste wordt er uitgebreid ingegaan op eten en emotie.
  • Bedenk dat je je al een stuk minder dik voelt en beter in je vel zit als je gezonder en minder eet en meer beweegt.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum