Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Dieet | Welk dieet?

Welk dieet?

Veel tijdschriften en internetsites overspoelen je met allerlei verschillende diŽten. Sommige diŽten beloven je veel gewichtsverlies in korte tijd; anderen geven een duurzamer effect.

Je kunt best aan een dieet beginnen als je af wilt vallen. Maar kijk uit! Niet elk dieet is effectief. Erger nog, van sommige diŽten raak je alleen maar van de regen in de drup. Beoordeel daarom een dieet eerst nauwkeurig voor je er aan begint.

Verantwoord


Bedenk dat een dieet voedingskundig verantwoord hoort te zijn. Dit betekent dat je geen tekorten krijgt aan voedingsstoffen. Kijk dus uit met eetpatronen waarbij je een vitaminepreparaat moet gebruiken, want dit duidt mogelijk op een onevenwichtigheid. Bovendien is een goede verhouding van de macronutriŽnten (= koolydraten, eiwitten en vetten) van belang.
Voorbeelden van minder gezonde diŽten zijn: het broodwisseldieet, het Atkinsdieet en alle laag calorische diëten (bijvoorbeeld diëten van 500-1000 kcal).

Een onverantwoorde voeding is (voor een langere periode) nooit aan te raden. Je wordt er ziek van of verkouden. Verder kun je je eerder moe voelen, chagrijnig en minder geconcentreerd. Daarbij zijn dergelijke onverantwoorde diŽten niet eens effectief!
Okť, je valt er mee af, maar niet op een juiste manier. Door het eten van een te magere of een te eenzijdige voeding verlies je naast vetweefsel, ook veel spierweefsel. Toegegeven, bij het afvallen verlies je altijd spierweefsel. Maar het is niet de bedoeling om je streefgewicht te bereiken door onnodig veel spierweefsel te verbranden. Overgewicht is enkel een probleem van overtollig vetweefsel en om dit probleem aan te pakken zul je dus het vet moeten verbranden.
Daarbij leidt een verlies aan spierweefsel tot een lagere stofwisseling en dat werkt overgewicht juist in de hand. Het spierweefsel zal dan ook zo veel mogelijk behouden moeten blijven.

Extreme diŽten


Dus is het beter om de meeste (extreme) diŽten maar niet uit te proberen?
Het antwoord is 'ja'. Het enige voordeel is dat ze je eetpatroon even kunt doorbreken, en daarmee geven ze je een boost aan je lijngedrag. Voor een paar dagen dus best nuttig, maar ga dan over op een gezond eetpatroon.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum