Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Pinda's in dop

Pinda's in dop

Noten zijn gezond en we zouden wat vaker peulvruchten op ons menu moeten zetten... 'Dus wat is er idealer dan pinda's?' kun je je afvragen. Immers, de pinda wordt vaak gezien als een noot, maar is een peulvrucht. Daarom vormt deze een prima combinatie, en lekker als tussendoortje of voor op brood.

Pinda's bevatten veel gezonde voedingsstoffen, waaronder vitamines, mineralen, eiwitten en vezels. Daarentegen bevatten ze geen suiker en ook geen zout. Wel leveren pinda's veel calorieŽn. Wil je afslanken, eet ze dan met mate. En dat kan lastig zijn, want een handje pinda's hapt makkelijk weg... Tenzij je pinda's eet in dop!

Door pinda's te doppen, kun je niet zomaar een handje achterover slaan. Bovendien heb je daarmee iets wat vers is in handen, inclusief vliesje, wat extra vezels en voedingsstoffen bevat. Verder is zo'n pinda hygiŽnischer, want wees eerlijk, al die handjes die door een schaaltje gaan zijn eigenlijk niet zo fris. En doppen is gewoon leuk! Voor kinderen is het haast als spelen met eten. Zet dus eens ouderwets een schaal vol doppinda's op tafel. Je kunt ze ook eten in plaats van chips, want ze smaken goed bij de borrel. Geen frituur dus, maar eerlijke voeding als snack.

Pinda's voor op brood?


Daarvoor heb je pindakaas, zou je zeggen. Maar met een beetje moeite lenen verse pinda's zich er veel beter voor. Gedopt en vervolgens door de blender, heb je je eigen smeersel: kruimig met een bite, maar zonder toegevoegde (trans)vetten, zout en suiker. En uiteraard, verser en met meer vezels (door de vliesjes). Gezonder kan haast niet.

Bewaren en met mate


Pinda's kunnen in heel geringe mate een schimmel bevatten die alfatoxine produceert, een stof die in grotere hoeveelheden giftig is voor de mens. Niet iets om panisch van te worden, maar het benadrukt weer eens hoe belangrijk het is om gevarieerd te eten, en om er veilig mee om te gaan (zoals de schijf van vijf ook adviseert). Geniet van de pinda's en bewaar ze koel en droog, bijvoorbeeld in een goed afgesloten pot (ook als ze in dop zitten) en houd de houdbaarheidsdatum in de gaten. Op deze manier maakt de schimmel weinig kans en er matig van eten is niet alleen veiliger, maar houdt ook slanker!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum