Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Eetlust | Zien eten is doen eten

Zien eten is doen eten...

Als jij je anderen ziet eten, dan is de kans groot dat je ook trek krijgt. Ergens is dat een beetje vreemd, want je eetlust hoort alleen afgestemd te zijn op je hongergevoelens. En natuurlijk bestaat daartussen een duidelijke relatie, maar daarnaast wordt de eetlust eveneens vaak geprikkeld door invloeden van buiten af, en dat maakt dat ook anderen een grote invloed hebben op ons eetgedrag.

Bij dieren is dit eveneens aangetoond: zo beginnen kippen te eten als andere kippen ook eten, zelfs als ze verzadigd zijn! Blijkbaar eten we graag met elkaar en is eetlust daarom aanstekelijk. Om die reden hebben we een vast eetpatroon van ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes, zodat onze eetbehoeftes op elkaar zijn afgestemd. Goed geregeld dus!

Toch kunnen etende vrienden, collega's of een gek-op-snoep-familie je lijnpoging behoorlijk lastig maken... Want wat als anderen een taartje eten of een patatje? Of wat als je partner gek is op chips (en jij ook)? Moet je dan maar lijdzaam toekijken hoe hij of zij geniet?
Het is allebei niet prettig: mee-eten is iets wat je niet wilt, en toekijken is wellicht nog frustrerender. Probeer daarom afspraken te maken over het eetgedrag thuis.
Toegegeven, dat is niet altijd makkelijk. Maar misschien kun je je familie of partner duidelijk maken dat sommige tussendoortjes minder gezond zijn, of dat minder dikmakende snacks net zo lekker smaken. Wellicht lijnen ze dan (een beetje) met je mee.
Bedenk eveneens dat het eetgedrag ook andersom werkt: als jij minder eet, dan kan dat net zo aanstekelijk werken.
Mochten je argumenten of je eetgedrag echter geen effect hebben, hanteer dan de onderstaande tips:

  • Luister naar jezelf!
    Als je trek krijgt omdat anderen eten, vraag jezelf dan af of je werkelijk trek hebt. Heeft je lichaam behoefte aan voedsel? Of heb je behoefte aan wat lekkers? Had je ook gegeten als je alleen zou zijn geweest? En wat zou je dan genomen hebben?
    Als je leert om je naar je gevoelens van honger, trek en verzadiging te luisteren, dan ben je minder makkelijk beïnvloedbaar door het eetpatroon van anderen.
  • Bedenk dat het lekkers van de ander na hooguit een kwartiertje op is....Daarna is voor jou 'het leed' geleden. :)
  • Probeer om niet mee te doen met de ander, maar verbied jezelf niets! Meestal verdwijnt je lekkere trek als de ander niet meer eet. Mocht de trek toch in je hoofd blijven spoken, dan kun je alsnog die lekkere koek of dat heerlijke taartje eten. Wanneer je van tevoren rekening houdt met deze mogelijkheid, dan verdwijnt het 'magische' en het onweerstaanbare van andermans lekkernijen. Hierdoor wordt het minder moeilijk om iets niet te nemen.
  • Je kunt ook minder 'meesnoepen' en langzaam eten (en genieten!). Dan zijn jullie tegelijk klaar. Het lijkt dan net of jullie evenveel gegeten hebben, alleen jouw portie is beter voor de lijn. :)

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum