Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Eetlust | Eet je eetlust weg!

Eet je eetlust weg!

Afvallen klinkt zo simpel: het is een kwestie van iets minder eten en wat meer bewegen. En inderdaad, er zijn enkelingen die moeiteloos een paar kilootjes verliezen. Maar de meeste mensen vinden lijnen behoorlijk lastig. Want het zijn je maag en de lekkere trek die al snel beginnen te knorren en te knagen...

Zonder eetlust zou afvallen een makkie zijn. Daarom zoekt de medische wetenschap naar medicijnen die onze (lekkere) trek afremmen.
Helaas bestaan er (nog) geen veilige middelen die dat doen. Maar er zijn wel manieren om de eetlust te verminderen, bijvoorbeeld door juist wel te eten.
Dit klinkt een beetje vreemd, want je wilt liever niet (te veel) eten. Toch kan 'juist wel eten' je helpen om gewicht te verliezen.

Minder eten is meer eten


Veel lijners zijn gefocused op slank worden en minder eten. Maar helaas kunnen deze ideeŽn je tegen werken. Het blijkt dat mensen op termijn juist meer gaan eten bij lijngedachtes. Dat komt doordat afslanken op korte termijn geen resultaat oplevert. Immers, je verliest niet meteen gewicht als je een koekje of een zoutje weigert.
Mensen die minder of anders eten vanwege hun gezondheid, blijken hun 'dieet' veel langer vol te houden. Logisch, want wanneer je gezonder gaat eten, dan geeft dit veel eerder resultaat: mensen voelen zich al gauw beter en krijgen meer energie en dat motiveert.

Maar misschien ben jij niet zo'n gezondheidsfreak? Dat hoeft ook niet, want je kunt ook andere korte termijndoelen maken. Concentreer je eens op het wegwerken van je eetlust. Zorg dat je maag zo min mogelijk borrelt en zeurt, en laat je belonen door een lang en prettig verzadigd gevoel....Je zult merken dat afvallen door deze snelle beloning veel beter gaat.

Verzadigd gevoel


Even voor alle duidelijkheid: Wat is een verzadigd gevoel?
Dat gevoel krijg je als je voldoende gegeten hebt. Je voelt geen trek meer en geen knorrende maag.
Is dit belangrijk?
Ja, want bij een goed gevulde maag word je niet geplaagd door allerlei gedachtes aan ijs, chips, chocola of wat dan ook. Op deze manier wordt afvallen veel makkelijker.
Maar val je af bij een goed gevulde maag?
Als je de juiste voedingsmiddelen eet wel. Bovendien gaat je stofwisseling omhoog na het eten van een stevige maaltijd.

Een andere kijk op eten


Het 'wegwerken' van je eetlust geeft je dus een andere kijk op eten. Voedingsmiddelen zijn niet langer meer een vijand van de slanke lijn; nee ze helpen je bij het afvallen.
Door met de juiste voeding samen te werken, zit je niet meer in een situatie van 'verboden' en 'je schuldig voelen.' Het is geen ramp meer als je een keertje te veel gegeten hebt. Nee, je eetlust blijft langer weg. Erg? Nee toch?!

Hoe verdwijnt je eetlust het snelst en het langst?

  • Zet 'loodzware' voedingsmiddelen op het menu.
    Deze voedingsmiddelen geven je een heel lang verzadigd gevoel.
    Bij zware kost kun je denken aan:
    * Roggebrood of volkoren zuurdesembrood met kaas, ham of pindakaas.
    * Ongezoete muesli met kwark.
    * Peulvruchten als bruine bonen, cappucijners, kikkererwten en linzen.
    * Vlees en wild kunnen ook machtig zijn, en groenten ook, vooral koolsoorten.
    Eet daarom vanavond eens chili con carne. Ofwel, peulvruchten met gehakt of spekjes. En doe er wat rauwkost van kool bij. Wedden dat je er tot de volgende morgen mee door kunt?
  • Eet langzaam en geniet. Op deze manier zijn je hersenen ontvankelijker voor de verzadigingssignalen vanuit lichaam.
  • Koffie en thee kunnen je eetlust remmen, maar ook opwekken.
    Ga dus even na hoe dat bij jou zit. Als je snel trillerig of duizelig wordt na het drinken van deze dranken, dan stimuleren ze waarschijnlijk je eetlust. Matig dan de consumptie ervan.
  • Misschien verwacht je het niet, maar lichaamsbeweging kan je een verzadigd gevoel geven. Dus stil je honger met een ritje fietsen.
  • Bezig zijn is sowieso een goede eetlustremmer. Daarom eten veel mensen in de weekends meer dan op drukke werkdagen. Natuurlijk kun je best eens niks doen en je heerlijk ontspannen voor de tv bijvoorbeeld. Maar lui zijn en verveling zijn helaas erg eetlustopwekkend.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum