Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid Diëten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Hoe negeer jij alle eettentjes in de buurt?

Hoe negeer jij alle eettentjes in de buurt?

Het lijkt wel meer dan ooit tevoren: op elke hoek van je straat tref je een eethuisje, een snackbar of een ijscoboer. Zeker in de stad word je door al deze eetgelegenheden aan allerlei verleidingen blootgesteld en dat maakt het lijnen er niet makkelijker op. Hoe ga je daar mee om?


Eigenlijk is snel doorlopen het devies, maar hoe doe jij dat zonder te zwichten?
De onderstaande tips kunnen je wellicht helpen:
  1. Snacks kosten geld. Weliswaar geen grote bedragen, maar als je allerlei lekkers niet koopt, kun je toch wat uitbesparen. Dit kan een stimulans zijn om een ijsje of een snack te weerstaan.
  2. Spaarpot: Werkt enkel het idee van uitgespaard geld niet goed genoeg? Neem dan een grote spaarpot en bewaar daarin al het geld wat je niet hebt uitgegeven. Gegarandeerd dat je blij wordt als de pot kan rinkelen.
  3. Maak geen ongezonde gewoontes. Doe je iets drie keer achter elkaar, dan loop je het risico om een gewoonte te creëren. Immers, bij de vierde keer wil je tijdens diezelfde omstandigheden (zelfde plaats & tijd) weer dat lekkere ijsje of die overheerlijke appelpunt. Kijk daarom uit, want voor je het weet ga je iets missen wat je eigenlijk niet nodig hebt.
  4. Uiterlijk: Blijf je richten op je doel, het lijnen dus, en wees daarbij bewust van je uiterlijk. Werp daarom af en toe een blik in een spiegel of etalageruit, dan weet je weer waar je het voor doet en dat motiveert.
  5. Wees niet te streng: Gun jezelf wel wat lekkers, maar voor thuis en hou het klein. Kom je in de verleiding om iets te kopen? Denk dan aan je lekkere tussendoortje voor later op de dag. Ofwel, jouw snoepmoment komt nog.
  6. Check: Neem altijd iets mee als een mueslireep of een granenkoek. Goed voor als je ineens trek krijgt, maar ook als check, want wellicht koop je iets omdat je meent werkelijk trek te hebben. Ga in dat geval even na of je granenkoek ook zal smaken. Zo niet, dan heb je enkel te maken met lekkere trek. Het argument ‘ik heb honger’ gaat dus niet op.
  7. Wees kritisch naar jezelf en trap niet (te vaak) in smoesjes als ik heb het verdiend, ik voel me futloos of verdrietig. Een ijsje of een snack is bedoeld om van te genieten en niet om je op te peppen.
  8. Eet niet lopend, want dan geniet je doorgaans minder dan wanneer je er voor gaat zitten. Wil je iets buitenshuis eten, bezoek dan een (eet)café, omdat het gezellig is. Heb je daar geen tijd voor, neem dan ook niet de tijd om onderweg iets te bestellen.
  9. En tot slot: lijn niet te steng. Een lege maag schreeuwt om calorieën en snacks zijn uitermate geschikt om een energietekort zeer snel ongedaan te maken. Blijf dus normaal eten, zodat je niet gaat zwichten als je een verleiding tegen komt.
Hopelijk kun je met deze argumenten je wapenen tegen alle verleidingen.
Overigens willen we je niet adviseren om nooit wat lekkers te nemen. Zo af en toe een ijsje, een kroketje of een appelpunt kan echt geen kwaad, als je er maar bewust voor kiest en ervan geniet, en dat je niet gaat snacken enkel omdat je er toevallig door wordt verleid. Dat laatste geeft geen goed gevoel en het levert alleen maar onnodige kilo’s. Niet doen dus!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum