Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Eierkoeken tijdens het afslanken?

Eierkoeken tijdens het afslanken?

Volgens Sonja Bakker is het toegestaan, het eten van een eierkoek. Maar is deze lekkernij werkelijk beter dan andere koeken?


Wellicht vind jij van wel, want een eierkoek bevat geen vet, terwijl juist een teveel hiervan kan leiden tot overgewicht. Toegegeven, vet kan dik maken, maar dat geldt voor koolhydraten en eiwitten net zo goed.

Wil je precies weten of een eierkoek past in een afslankdieet, dan is het de vraag wat de vetopslag nu precies bevordert.
Okť, van simpelweg te veel eten word je dikker, maar bedenk dat sommige voedingsmiddelen (of ingrediŽnten ervan) eerder aanzetten dan andere.
Berucht daarbij zijn suiker, wit meel en transvetzuren (= plantaardig gehard en ongezond vet).
Dat (ongezond) vet aanzet spreekt vast voor zich, maar vergeet niet dat suiker en wit meel zich kunnen omzetten in lichaamsvet, en bovendien stimuleren ze de eetlust. Dus ook met deze voedingsmiddelen/ ingrediŽnten is het oppassen geblazen als je gewicht wilt verliezen.

Kijken we naar een eierkoek, dan is deze gemaakt van ei, suiker en wit meel. Geen transvetzuren, maar wel andere dikmakers. Bovendien bevat een eierkoek 250 kcal, wat bijvoorbeeld gelijk staat aan 4 speculaasjes. Niet echt bevorderlijk voor de lijn dus.
Nu adviseert Sonja een halve eierkoek, dat is natuurlijk al beter. Maar realiseer je dat deze koek ondanks het lagere vetgehalte, niet beter is dan iets anders lekkers. Eet dus geen eierkoek omdat Sonja dat adviseert.
Wil je gewicht verliezen en toch zoetigheid bij je koffie of thee? Neem dan liever een speculaasje, een biscuitje of een cafť noir, deze zijn beter dan een (halve) eierkoek. Echter, in vergelijking met een stroopwafel of een gevulde koek is een eierkoek wel beter.

Extra:


- Suiker staat gelijk aan ingrediŽnten als glucose(stroop), sacharose, fructose, maltose en dextrose. Laat je daardoor dus niet misleiden als je een voedingsmiddel beoordeelt.
- Wit meel wordt ook wel aangeduid met bloem.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum