Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid Diėten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Maakt het uit wanneer je eet?

Maakt het uit wanneer je eet?

Misschien weet je het wel: 's morgens 'moet' je ontbijten en 's avonds 'moet' de keuken na achten op slot. Want op zo'n manier heeft je lijnpoging de meeste kans van slagen.
Maar mensen die ontbijten zijn lang niet altijd even slank en Spanjaarden en Italianen die 's avonds laat nog beginnen aan stukken vlees, vis en pastagerechten zijn heus niet allemaal te dik.
Hoe zit dat nou met die etenstijden?

Even wat onderzoeksresultaten op een rij:

  • Mensen die niet ontbijten zijn juist slanker dan mensen die wel ontbijten;
  • De (traditionele) Spanjaarden slapen na elke (grote) hoofdmaaltijd, en zij worden daar niet zwaarder van.
  • Aan de andere kant is er niets mis met het oer-Hollandse eetpatroon van een ontbijt, een lunch en een avondmaal om zes uur.
  • Weer andere onderzoeken wijzen uit dat het beter is om vele kleine maaltijden te eten als je af wilt vallen...

Kun je er nog wijs uit?


Diėtistes niet. Daarom houden ze een vaste koers aan, die van het traditionele oud-Hollandse eetpatroon met drie ą vier tussendoortjes per dag.
Maar wat nu als het ontbijt je tegen staat?
En wat nu als je 's avonds pas om 8 uur thuis bent van werk?
Of als je om 11 uur 's avonds ineens trek krijgt?
Toegegeven, een ontbijt kan je helpen met gewichtsverlies. Het brengt de stofwisseling op gang, hoewel lichaamsbeweging dat eveneens doet. Fiets maar eens naar je werk; daarmee maak je je lijf actief, zodat je binnen een mum van tijd uit de slaapstand bent.

's Avonds laat eten is ook geen probleem. Oke, wel als je 's avonds te veel eet. Immers, met een te volle maag rust minder goed uit en de extra energie kan leiden tot meer lichaamsgewicht.
Maar heb je werkelijk trek, dan zul je toch echt je energievoorraden aan moeten vullen. Ofwel, is er geen sprake van een extraatje, maar van broodnodig lichaamsonderhoud, dan hoef je niet wakker te liggen van een mogelijke gewichtstoename. Want nee, als je enkel je 'honger' stilt, zal dat niet gebeuren, ook al eet je in de late uurtjes.

Luisteren naar je lijf


Maar waarom zijn mensen die niet ontbijten toch slanker? Maakt een ontbijt misschien toch dik?
Nee hoor, een ontbijt hoeft helemaal niet dikmakend te zijn.
Sla deze maaltijd dus niet over om vervolgens met honger aan de dag te beginnen. Ga alleen niet ontbijten als je geen trek hebt, want daar kom je wel van aan.
Het geheim van een slank figuur zit 'm in het luisteren naar je lichaam. Mensen die niet ontbijten blijken dit veel beter te doen, terwijl mensen die wel ontbijten veelal lijners zijn, die door allerlei mogelijke tips aan hun eigen gevoel voorbij gaan. En eigenlijk geldt dit luisteren bij elk advies. Realiseer je dat we allemaal verschillend zijn: wat voor de een prettig en gezond is, kan voor de ander heel vervelend zijn.
Experimenteer daarom een beetje met je eetpatroon als je graag wilt afvallen, en kom te weten wat het beste bij je past.
Kijk daarbij ook naar je zwakke momenten. Ofwel, wanneer ben jij geneigd om te gaan snoepen of te snacken? Op zulke momenten verlangt je lichaam naar snelle energie, mogelijk doordat je eerder op de dag lekkere trek of honger hebt genegeerd.

Nogmaals, luister naar je lichaam. En hou je niet bezig met gedachtes over afvallen, 'niet eten', jezelf uithongeren en over lekkere dingen weerstaan....
Het wordt tijd dat de wetenschap dit eens grondig onderzoekt, want dan zal blijken dat juist zo'n denkpatroon heel dikmakend is.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum