Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Lijnen en sociale gelegenheden

Lijnen en sociale gelegenheden

We zullen van opdieet.nl nooit ontkennen dat lijnen lastig is.
En als je het weet vol te houden; als je voor jezelf de goede methode te pakken hebt, dan kan je omgeving nog roet in het eten gooien.
Want op feestjes en tijdens etentjes schenkt men liever wijn of bier dan een glaasje water en ook de hapjes passen niet altijd in je dieet. Weigeren kan een optie zijn, maar wat nu als de gastheer of -vrouw zich behoorlijk heeft uitgesloofd? Dan kan het knap lastig zijn om 'nee' te zeggen...

Herken je dit? Eten omdat het sociaal wenselijk is, en niet omdat je het zo graag wilt. Heel begrijpelijk als je iets neemt uit beleefdheid of omdat je je anders opgelaten voelt. Maar jammer is het wel, want het kan je afslankplannen behoorlijk in de weg gaan zitten. Zeker als je regelmatig iets eet om anderen te plezieren.

Wat kun je doen?
Bedenk allereerst dat je ook een prima gast bent als je niets of minder eet. Immers, het gaat om jouw gezelschap en niet om hoeveel hapjes en drankjes je neemt....
Andere tips om het eten uit beleefdheid te minderen zijn:
  1. Laat (ruim) voor je komst weten dat je aan het lijnen bent, dan kan de gastheer of -vrouw er rekening mee houden.
  2. Neem of vraag een klein stukje of beetje van iets, en doe er zo lang mogelijk mee, zodat je niet aan de tweede ronde 'hoeft'.
  3. Ook kan er een mogelijkheid zijn om iets als een gebakje te delen, bijvoorbeeld als er op je werk wordt getrakteerd.
  4. Weiger met flair: complimenteer de gastheer of -vrouw over de hapjes, en zeg dat genieten van het aanblik voor jou al voldoende is.
  5. Stel je 'consumptie' even uit. Door aan te geven dat je straks iets neemt, hoef je niet meteen 'nee' te zeggen.
  6. Respecteer je lijf. Heb je een vol gevoel, geef dit dan aan. De meeste mensen begrijpen dat het beter is om een tijdje te wachten alvorens weer te gaan eten.
  7. Ga niet twijfelen, want dan gaan anderen aandringen. Maar een heuse 'nee' is een nee, en daarmee voorkom je een hoop discussie.
  8. Bedenk verder dat jouw eetgedrag in de ogen van anderen wellicht minder belangrijk is en minder opvalt, dan je zelf denkt.

 

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum