Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Weet wat je eet

Weet wat je eet

'Wat eet je eigenlijk?'
Dit is een simpele vraag met een lastig antwoord. Want veel voedingsmiddelen zijn samengesteld, en wel op zo’n manier dat we de eigenlijke ingrediŽnten niet meer herkennen. Op zich is dat geen probleem, tenzij je wilt afslanken en verantwoord wilt eten. Dan wil je niet ongemerkt iets ongezonds en dikmakends binnenkrijgen. Lees daarom de verpakking van producten als je met je lijf en je figuur bezig bent, en beoordeel vervolgens of de voedingsmiddelen goed voor je zijn.

Voor informatie kun je gebruik maken van de ingrediëntenlijst en de voedingswijzer.

IngrediŽntenlijst


Na het bestuderen van de ingrediëntenlijst, weet je welke voedingsmiddelen het product bevat. De volgorde is gerangschikt naar hoeveelheden, waarbij het hoofdbestanddeel als eerste wordt genoemd.

Voedingswijzer


De voedingswijzer geeft je gegevens over het product per 100 gram. Daarbij gaat het om energie (calorieŽn), eiwitten, koolhydraten, vet en vezels. Soms vind je ook info over vitamines en mineralen.

Natuurlijk


Om producten aan de hand van de ingrediŽntenlijst te beoordelen, heb je soms aardig wat voedingskennis nodig. Vooral bij E-nummers zou je misschien even diŽtiste willen zijn. Aan de andere kant is het niet nodig om van alles het fijne te weten. Het is al voldoende om je te realiseren dat voedingsmiddelen beter zo natuurlijk mogelijk kunnen zijn. Deze bevatten namelijk meer vezels, vitamines en mineralen en zijn daardoor voedzamer, gezonder en minder dikmakend.
Natuurlijke producten herken je aan het volgende:
  1. Ze zijn ongeraffineerd. Ofwel, het gaat om volledige voedingsmiddelen.
  2. Ze hebben geen of nauwelijks een bewerking ondergaan.

Ongeraffineerde voedingsmiddelen


Hou de oorspronkelijke voedingsmiddelen in gedachten en vergelijk deze met het uiteindelijke product. Hoe minder het product afwijkt, hoe beter.
Kies daarom voor volkorenbrood, want dat heeft de kleur van hele granen. En hazelnoten in een chocoladereep zijn makkelijk te herkennen; daarentegen is suiker (wat eigenlijk uit bieten komt – en dus geen volledig voedingsmiddel is!) in diezelfde chocoladereep wèl te proeven, maar ver te zoeken...

Bewerkingen


Bewerkingen als roosteren, drogen, roken, steriliseren, bakken en frituren verminderen de kwaliteit van voedingsmiddelen. Deze bewerkingen worden vaak op de verpakking vermeld.

CalorieŽn en verzadiging


Met de voedingswijzer kun je nagaan of producten dikmakend zijn. Immers, bij een hoog aantal calorieŽn zul je eerder te veel energie binnenkrijgen.
Maar de voedingswijzer vertelt ook in hoeverre de producten verzadigen. Als je wilt afvallen, is dat belangrijk, want bij een vol gevoel eet je vanzelf minder. Eiwitten, vetten en vezels verzadigen goed, terwijl suikers (snelle koolhydraten) de eetlust juist kunnen opwekken.
Bekijk dus ook het verschil in voedingsstoffen.

Andere tips over producten zijn:

  1. Eet zo veel mogelijke verse producten.
  2. Over het algemeen geldt: hoe minder verschillende ingrediŽnten een product bevat, hoe beter.
  3. Proef goed; bewerkte producten zijn vaak heel zoet of zout of ze kunnen een chemisch smaakje bevatten.
  4. Twijfel je over een product? Vraag dan info aan de fabrikant of zoek informatie op internet.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum