Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Te zwaar? |Welk gewicht past bij jou?

Welk gewicht past bij jou?

Wellicht vraag je je wel eens af welk gewicht het best bij je past. In elk geval is dit een veel voorkomende vraag in een diŽtistenpraktijk.
En terecht, want je lichaam functioneert beter als je niet te veel extra kilo's mee hoeft te sjouwen, hoewel te mager zijn ook niet gezond is. Maar ja, wat is nu een goede manier om je gewicht te beoordelen?


Quetelet index


De quetelet index geeft een indicatie. Aan de hand van een berekening krijg je een uitslag die vertelt of je te zwaar bent of niet. Echter, er wordt alleen uitgegaan van je lengte. Dat is heel beperkt, want je gewicht wordt ook bepaald door bijvoorbeeld je lichaamsbouw.

Tabellen


Daarom bestaan er tabellen* die ook rekening houden met de lichaamsbouw ťn het geslacht. Deze tabellen geven dus een beter beeld. Als je uitgaat van een gelijke lengte, dan wegen mannen gemiddeld 4 ŗ 5 kilo zwaarder dan vrouwen, en mensen met een smalle lichaamsbouw wegen zo'n 10 kilo lichter dan wat forsere types.

Voorbeeld van hoe een tabel het gewicht weergeeft:
Gewicht voor vrouwen met een lengte van 1,70m
Smal gebouwd: 55,7 - 61,6 kg
Gemiddeld gebouwd: 60,2 - 66,6 kg
Zwaar gebouwd: 64,8 - 73,8 kg

Buikomvang


Wellicht is het beter om de omvang van je buik na te gaan. Immers, buikvet brengt de meeste gezondheidsproblemen met zich mee zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterol en diabetes.
Nadeel is wel dat de buikomvang minder nauwkeurig te meten is dan je gewicht op de weegschaal. Immers, de plaats (de taille) is, afhankelijk van de hoeveelheid vetweefsel, soms lastig te bepalen. Verder kan je buik platter of juist boller zijn naar gelang je net gegeten hebt of niet. Aan de andere kant schommelt je gewicht om deze reden eveneens. Dus wil je weten of je buik te dik is, meet dan (net als bij het wegen) 's ochtends voor het ontbijt zodat je eetgedrag er geen invloed op heeft.
Echter, nog lastiger is om te achterhalen of jouw buik werkelijk (on)gezond is. Onderhuids vet kan namelijk niet zo veel kwaad. De boosdoeners zijn juist de vetcellen die zich in en rondom de organen lokaliseren. Maar ja, die zitten vooral (diep) in de buik in plaats van er omheen. Op deze manier kun je toch een (redelijk) platte buik hebben met 'overgewicht'. Hoe het precies met de (ongezonde) vetten in je buik is gesteld, is dus niet altijd te meten.

Vetmeter


De vetmeter geeft aan hoeveel vet jouw lichaam bevat. Dit klinkt ideaal, want alleen het vetweefsel bepaalt de mate van overgewicht. Echter, veel vetmeters geven geen betrouwbare metingen, waardoor je nog niet weet waar je aan toe bent. Overigens zijn ze daarin wel consequent. Dus bij gewichtsverlies geven ze goed weer hoeveel vet je verloren hebt.

Leefstijl en conditie


Misschien kom je het meest te weten als je je afvraagt hoe het met jouw leefstijl en conditie is gesteld. Want goede eetgewoontes, voldoende bewegen en lekker in je vel zitten leiden automatisch tot een gewicht wat goed voor je is. En mocht het getalletje op de weegschaal hoger aangeven dan volgens de boekjes is gewenst, maak je dan niet meteen zorgen. Extra kilo's zijn pas echt te veel als je energieniveau en je gezondheid er onder leiden. Ben je snel moe of kamp je met een hoge bloeddruk of een hoog cholesterolgehalte, probeer dan wat gewicht kwijt te raken. Maar voel jij je fit ondanks een buikje of wat bredere heupen en heb je geen aanverwante medische klachten, dan is lijnen zeker niet noodzakelijk!

5 ŗ 10% minder dan je huidige gewicht


Om deze reden is 5 ŗ 10% gewichtsverlies van je huidige gewicht vaak al voldoende om een flinke gezondheidswinst te boeken. Dus pakweg 4 tot 10 kilo minder kan voor je lijf al veel ten goede veranderen. Dat je minder en gezonder eet en of meer beweegt om dit gewichtsverlies te bereiken, draagt waarschijnlijk ook bij aan dit positieve effect.


*Tabellen die zijn opgesteld door verzekeringsmaatschappijen.

 

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum