Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid Diëten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Olie en vet | Vetten doen ons goed, ook bij het afvallen

Vetten doen ons goed, ook bij het afvallen

Vet verliezen is misschien wel een van onze grootste dromen, want dat overtollige vetrolletjes dik en lelijk maken, is voor veel lijners de norm. Ons vetweefsel én de vetten in voeding zijn daarom in een negatief daglicht komen te staan met het gevolg dat we het liefst vetvrij zijn én eten.

Toch is deze hekel niet terecht. Vet heeft namelijk veel goede eigenschappen. Bovendien kan een negatief beeld over ons vetweefsel leiden tot een negatief zelfbeeld en tot extreem lijngedrag.
Lees daarom waarom vet zo belangrijk is:
  1. Ons vetweefsel functioneert als isolatiemateriaal door ons te beschermen tegen de kou.
  2. Verder maakt vetweefsel dat we tegen een stootje kunnen, zodat we minder kwetsbaar zijn.
  3. Goede vetten verbeteren de stoelgang doordat ze de ontlasting zachter maken en de darmcellen beschermen.
  4. Goede vetten geven ons een zachtere en gladdere huid, meer dan welke huidcrème ook.
  5. Ook de zenuwen en hersenen varen wel bij goede vetten, aangezien deze de zenuwen beschermen en ze versnellen de impulsoverdracht.
    Sterke zenuwen helpen ons ontspannen en zijn goed voor ons humeur.
  6. Elke cel wordt omringd door een laagje vetten: het celmembraan.
    Dit membraan beschermt de cel doordat het ongewenste stoffen buiten houdt.
  7. Vetten zijn (indirect) de grondstoffen voor sommige hormonen.
  8. Vetten dragen bij aan een gezonde afweer.
  9. Vetten leveren de vitamines A, D, E en K. Zo geeft paté (lever) een boost aan vitamine A*, haring aan vitamine D, noten en zaden zitten vol met vitamine E, en groene groentes en natto (een sojaproduct) leveren veel vitamine K.
  10. Vetten verhogen de stofwisseling; niet onbelangrijk als je af wilt vallen...
  11. Vetten geven een lang verzadigend gevoel, waardoor je uiteindelijk minder eet. Vooral vetten uit vlees, kaas en noten vallen behoorlijk zwaar op de maag.
  12. Vetweefsel in billen en bovenbenen beschermt ons tegen het ontstaan van diabetes mellitus type 2.
  13. Ons lichaam kan afvalstoffen kwijt in ons vetweefsel, waar ze 'veilig' worden bewaard.

Nadelen


Helaas heeft vet ook z'n keerzijde. Het grote minpunt is te veel vet en cholesterol in de bloedbaan, wat de kwaliteit van de aderen vermindert.
Hou daarom je aderen schoon, maar doe dat niet door te bezuinigen op goede vetten. Op zo'n manier mis je de positieve effecten en doe je jezelf tekort.
Wel is het raadzaam om transvetzuren (of ook wel: plantaardig gehard vet) te laten staan, omdat deze je lijf geen goed doen. Transvetzuren zitten vooral in gefrituurde producten en in goedkope koekjes. Verder kun je je aderen 'schoonpoetsen' door te bewegen. Eet verder voldoende maar niet te veel. Elke overbodige calorie wordt namelijk omgezet in vet of cholesterol. Te veel suiker, zetmeel en eiwitten kunnen dus het cholesterolgehalte en de vetten in het bloed eveneens verhogen.

Laat je niet gek maken
Sommige afslankclubs zetten vetten en het vetweefsel in een negatief daglicht door elke overtollige kilo te vergelijken met 4 pakjes boter.
Ga daar niet in mee. Want al die pakjes suggereren dat het vetweefsel overbodig is, terwijl dat niet zo is. Bedenk dat iemand met een normaal gewicht zo’n 15 kilo vet (ofwel 60 pakjes boter!) met zich meedraagt...


* Een te veel aan vitamine A is niet gezond; te weinig ook niet. Dus af en toe wat paté of lever is goed.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum