Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Stofwisseling | Werken aan de stofwisseling!

Werken aan de stofwisseling

Als je wilt afvallen, dan ben je misschien geneigd om zo min mogelijk te eten. Maar van een mager dagmenu val je helemaal niet (zo snel) af. Als je gewicht wilt verliezen, kun je juist beter wat meer eten. Dat klinkt misschien tegenstrijdig. Elk pondje gaat door het mondje, zeggen ze toch?

Maar dat is slechts een kant van de medaille. Gewichtsverlies moet je zien als een betaalrekening: er komt geld bij en er gaat geld af. Voor het eindsaldo zijn beiden belangrijk.

Als je eet, neem je energie (kcal) op. Maar tegelijktijd leidt dit ook tot een hogere stofwisseling, waardoor er calorieŽn worden verbrand. In dat geval verlies je energie (kcal).

Als je gewicht wilt verliezen, concentreer je dan eens op je verbranding. Ofwel, zorg voor een hogere stofwisseling.

Wat is er nodig om de stofwisseling goed te laten draaien?

  • In elk geval: voldoende eten. Bij een mager dagmenu spaart je lichaam energie.
    Honger betekent dus niet: meer vet verbranden, maar vet (energie) besparen!
    Dit idee is misschien even een omschakeling voor je. Maar het is wel iets wat echt in je lichaam gebeurt en het verklaart een stabiel gewicht bij het lijnen.
  • Concentreer je op het ontwikkelen van een beter eetpatroon en zet zware kost op tafel. Denk daarbij aan volkorenboterhammen met kaas of aan een maaltijd met zilvervliesrijst, wat groenten en kip.
    Deze zware en natuurlijke producten helpen je afvallen doordat ze je lijf behoorlijk aan het werk zetten. Dat komt doordat de mens (of eigenlijk: de fabrikant) deze voedingsmiddelen nog niet 'uit elkaar heeft gehaald' (= geraffineerd). Daarom moet je lijf zich extra inspannen en dat verhoogt de stofwisseling.
  • Ook beweging is belangrijk. Lopen, fietsen, zwemmen, roeien...het is allemaal goed om je stofwisseling extra te laten draaien. Een ander pluspunt van bewegen en sporten is dat je spierweefsel opbouwt. En hoe meer spierweefsel je hebt, hoe hoger je stofwisseling.
    Trouwens, om goed te kunnen bewegen moet je voldoende eten. Dus...weg met dat karige menu! Ga nu eens helemaal voor je stofwisseling.
  • En het fijnste is misschien wel dat je eetlust daalt bij een hogere stofwisseling. Dat komt doordat je bloedsuikerspiegel langer stabiel blijft. En met een stabiele bloedsuikerspiegel word je minder vaak geplaagd door (lekkere) trek.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum