Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Krijg je voldoende jodium binnen?

Krijg je voldoende jodium binnen?

Als 1 mineraal je stofwisseling bepaalt, dan is het jodium wel. Immers, dit mineraal is voer voor de schildklier, een klein orgaantje in onze keel dat hormonen produceert om de verbranding van je lijf goed op te voeren. Eet dus niet te weinig, opdat je tekorten oploopt aan belangrijke voedingsstoffen (waaronder jodium), en waardoor de schildklier z'n werk minder goed kan uitvoeren. Want daalt je stofwisseling, dan raak je ook geen vetweefsel kwijt.

Allereerst wel een geruststelling... Eet je volgens de schijf van 5, dan hoef je je geen zorgen te maken omtrent de hoeveelheid jodium in je lijf. Wil je echter op dieet, of eet je net wat anders dan de gemiddelde Nederlander, dan kan het geen kwaad om eens stil te staan bij je eetpatroon en of je schildklier niet te kort komt.



Waar zit jodium in?


Van nature komt jodium voor in vis, schaal- en schelpdieren en een beetje krijg je binnen via aardappels en melkproducten. Maar veruit de grootste leverancier van dit mineraal is brood met toegevoegd gejodeerd zout. Eet je dagelijks minimaal 5 sneetjes en daarnaast 1 a 2 keer per week vis, dan zal je schildklier dik tevreden zijn. Eet je daarentegen liever muesli, crackers of brood met zeezout (wordt verkocht in natuurwinkels) en nauwelijks of geen zeedieren? Dan is de kans groot dat je de ADH van jodium niet haalt.

Kelp?


Vermoed je een tekort aan jodium, zorg er dan voor dat je dit mineraal toch op de een of andere manier binnenkrijgt. Zo kun je gewoon zout vervangen door jozo-zout, hoewel te veel (jozo)zout ook weer z'n nadelen kent. Beter is om (meer) brood en vis toe te voegen aan je eetpatroon. Of kies voor een vitamine- en mineralensupplement waarin voldoende jodium is verwerkt. Een ander alternatief zijn kelptabletten. Voordeel is dat je hiermee (net als bij vis) een natuurlijke vorm van jodium binnenkrijgt, waardoor het mineraal beter wordt opgenomen vanuit de darm. Besef echter wel dat kelptabletten behoorlijk wat jodium bevatten. Prima om een tekort mee aan te vullen, maar het is niet aan te raden om dit supplement te gebruiken als extraatje. Want bij een overmaat aan jodium kan je schildklier op hol gaan slaan, waarbij de stofwisseling versnelt en dus ook het gewichtsverlies (!). Dat laatste klinkt natuurlijk wel aantrekkelijk, maar het is niet gezond en het voelt bovendien niet prettig. Wees dus voorzichtig met kelptabletten, en raadpleeg alvorens gebruik eerst een diŽtiste of een goede drogist.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum