Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Eten zonder haast

Eten zonder haast

Eten is geen werkje wat snel gedaan hoeft te worden. Toch werken veel mensen hun maaltijd weg alsof het een wedstrijd is. Jammer, want snel eten is ongezellig, minder lekker, niet gezond en het leidt tot overmatig eten. Probeer daarom wat rustiger aan te doen.

Want ...
  1. Goed gekauwd voedsel is makkelijker te verteren. Je ontlast daarmee je maag en darmen.
  2. Rustig eten gaat niet alleen makkelijker bij ontspanning; het geeft ook ontspanning!
  3. Verder zul je eerder verzadigd zijn. Immers, wanneer je met aandacht eet, voel je eerder ťn beter of je genoeg hebt. Stoppen met eten wordt daardoor makkelijker en dat scheelt extra calorieŽn.

Gulzig


Je ziet, langzaam eten levert allerlei voordelen.
Waarom zijn we dan toch zo gulzig?
Wellicht smaakt alleen de hap lekker, en is het prettige gevoel van eten bij het kauwen al verdwenen.
Of is die gulzigheid ons oerinstinct? Iets wat afstamt uit de tijd waarin voedselschaarste regelmatig voorkwam, waardoor je nog letterlijk moest eten voor je leven.
Het antwoord blijft gissen. Maar in elk geval eten we sneller bij (veel) honger en stress. Wil je langer van je maaltijd genieten, zorg dan voor ontspanning en sla geen maaltijden over.

Kauwen


Probeer dus goed te kauwen. Dit vergemakkelijk je door je te concentreren op de smaak:
Wat proef je eigenlijk? En wat maakt eten zo lekker? Is het de smaak (zoet of zout)? Of de structuur (zacht, romig, knapperig)? Of de temperatuur? Of zijn er bepaalde tegenstellingen die je hap zo bijzonder maken? Wellicht proef je een zoetzure saus of eet je warm appelgebak met ijs?
Bij de beoordeling kun je schoolcijfers gebruiken en vertel je bevindingen in gedachten aan jezelf, of liever: aan een tafelgenoot. Door goed te omschrijven wat je proeft, dwing je jezelf om langzaam en rustig te eten.

Let verder op het volgende: Voorkom dat je voedsel wegslikt met dranken als water, frisdrank of thee. Ben je daartoe geneigd? Drink dan pas na de maaltijd.

Pauze


Ook is het belangrijk om tijdens je maaltijd wat rust in te bouwen door af en toe een korte pauze te nemen. Deze kun je inlassen na elk portie. Dus onderbreek het eten na een boterham of voordat je aan een nieuwe smaak begint, bijvoorbeeld als je van aardappels overgaat naar het vlees. Bij eenpansgerechten als stamppot of spaghetti is dat natuurlijk lastiger. In dat geval kun je de maaltijd in kleinere porties opdelen. Eventueel kan een bord met vakjes (fonduebord) je daarbij helpen.

Ook een drank kun je gebruiken als rustpunt. Daarbij is het wel belangrijk om eerst je mond leeg te eten, anders spoel je je eten weg. Je maag krijgt dan te grote brokstukken te verwerken en dat is niet de bedoeling!

Eten voor de tv?


Over het algemeen wordt het afgeraden, maar eten voor de tv kan er voor zorgen dat je langzamer eet. Bovendien kan het juist extra ontspannend zijn om met een bordje op schoot te genieten van een lekkere maaltijd ťn van een gezellig programma.
Beoordeel daarom zelf of de tv voor jou een prettig hulpje is. Zet echter de tv uit als deze je te veel afleidt om goed te proeven en om rustig te kauwen.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum