Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid Diëten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Is kip echt zo mager?

Is kip echt zo mager?

Kip heeft het imago om mager vlees te zijn, en in principe is dat ook zo. Toch kan dit vlees vet zijn wanneer je ook het vel eet of als je het bakt in meer boter of olie dan nodig is. Denk dus niet automatisch dat kip past in een calorie-arm dieet. Hou daarentegen de kip mager en ontdek dat de vogel op deze manier net zo smakelijk is.

Vel


Het kippenvel is vet, dat voel je meteen aan je vingers als je bijvoorbeeld een drumstickje afkluift. Wil je graag afslanken, verwijder dan het vel. Doe dit bij voorkeur na de bereiding, omdat de kip daardoor minder uitdroogt.

Bakken


Kip(filet) bakken is prima, maar wees spaarzaam met boter of olie: Bak liever langer en op een lagere temperatuur (zodat je minder spijsvet nodig hebt) en dep na het garen de kip af met wat keukenpapier. Wil je je kip nog magerder houden, bak deze dan in de oven of kook het vlees in water of bouillon. Kip koken is bij ons niet zo gebruikelijk, maar in de Chinese keuken is het heel normaal en door de rijst of mie smaakt dat helemaal niet zo verkeerd. Met kip in de oven zijn we meer bekend. Door het vlees voor het bakken te kruiden, te zouten en of te marineren wordt het extra lekker. Verpak het vervolgens in folie om uitdroging te voorkomen.

Biokip of plofkip?


Voor het vetgehalte maakt het niet uit, maar voor de smaak des te meer: Wie eenmaal biokip heeft geproefd, neemt geen genoegen meer met z'n 'gekunstelde' broertje. Of deze lekkere biokip ook gezonder is, valt te betwijfelen, want deskundigen zijn het daarover niet eens. Hoewel een beter leven toch tot gezonder vlees zou moeten leiden?
Houd in elk geval altijd de veiligheidsregels in acht, want zowel rauwe bio- als plofkippen bevatten veel bacteriën, waardoor goed verhitten noodzakelijk blijft.

Kipsaté of kipkerrie?


De keuze voor een mager stukje vlees kan teniet worden gedaan door een calorierijk sausje. Wees daarom spaarzaam als je een pot saté of kerrie opentrekt. Kerriepoeder kan uiteraard wel en een lepel gemalen pinda's bij je maaltijd smaakt ook lekker. Weliswaar bevatten pinda's veel vet, maar ook een heleboel goede voedingsstoffen en geen suiker zoals dat wel het geval is bij satésaus. Verder kun je je maaltijd met kip op smaak brengen met kruiden, specerijen en of suikervrije sojasaus (is te koop in natuurwinkels). Ook santen (gemaakt van kokos) kan wellicht een goed idee zijn. Je ziet, je kunt vollop varieren; dat kip een veelzijdig stukje vlees is, klopt dus werkelijk. :)

Ijzer


Kip bevat veel voedingsstoffen als eiwitten, vitamines en mineralen. De hoeveelheid ijzer is echter minder dan in een stukje rood vlees. Toch is elke dag biefstuk op het menu niet noodzakelijk. Om voldoende ijzer binnen te krijgen is het belangrijk om gezond, voldoende en gevarieerd te eten.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum