Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid Diëten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Eten koken en lijnen

Eten koken en lijnen

Eten kan soms zo ontzettend lekker zijn…vooral als je echt trek hebt. Zo net voor het avondeten bijvoorbeeld, tijdens het koken.
Heb jij dat ook, dat je al vast iets uit de pan snoept? Of dat je op dat moment iets lekkers neemt uit je keukenkastjes?

Koken is niet makkelijk als je aan het lijnen bent. Niet zo gek trouwens, want je gaat eten klaarmaken omdat je honger hebt, en met eten bezig zijn maakt hongerig. Dus op zo’n moment wil je gewoon wat hebben.
Natuurlijk kun je al vast iets nemen. Een voorproefje ofzo, of een voorafje, bijvoorbeeld wat kleine tomaatjes. Zorg alleen dat je je eetlust niet bederft. Het is zonde als je aan tafel bijna geen honger meer hebt.

Oké, het maakt voor je lichaam niet uit of je nu voor of tijdens de maaltijd eet.
Het is alleen voor jezelf zo onrustig. Want waarschijnlijk wil je niet snoepen en snaaien in de keuken, maar gebeurt het gewoon. En omdat je iets doet wat je liever niet wilt, kan dat stress opleveren.
Probeer daarom zo veel mogelijk aan tafel te eten. Dat is veel ontspannender en gezelliger, en daardoor zul je uiteindelijk minder eten. Je voorkomt namelijk dat je ‘s avonds alsnog naar iets lekkers grijpt, puur uit onvrede en onrust als gevolg van een gestresste of rommelige maaltijd.

Vind je het lastig om tijdens het koken iets te weerstaan?
Dan heb je wellicht iets aan de volgende tips:

  1. Besef goed dat een volledige maaltijd aan tafel veel lekkerder smaakt.
    Deze gedachte kan je motiveren om je eetlust nog even te bewaren.
  2. Helaas is koken geen intensieve bezigheid. Vaak is het een kwestie van zo nu en dan wat roeren, even wachten, omspatelen enz. Gelegenheid genoeg dus om wat lekkers te pakken. Maar in plaats van een hapje hier en een hapje daar kun je ook afleiding zoeken.
    Zet de tv aan of lees wat uit de krant als je tijdens het koken even niks te doen hebt.
  3. Of maak een bewerkelijke maaltijd met wassen, snijden, hakken enz. Op zo’n manier heb je geen afleiding nodig.
  4. Plan van tevoren in wat je tijdens het koken van jezelf mag eten, en hou je daar aan.
  5. Eet lichte voedingsmiddelen tijdens het koken. Neem een wortel, wat tomaatjes, een augurk of een stuk komkommer. Deze voedingsmiddelen zullen je eetlust niet zo gauw bederven.
  6. Kook voor twee dagen tegelijk. Dan hoef je de volgende dag alleen maar op te warmen.
  7. Kook eerder op de middag (dus als je nog niet zo hongerig bent) en gebruik eventueel een römertopf. Want met deze ovenschaal moet je wel tijdig beginnen, omdat er minstens 2 uur staat voor de gaartijd.
  8. Lukt het je echt niet om tijdens het koken minder te eten? Probeer dan zo min mogelijk met de bereiding ervan bezig te zijn, en laat je partner of iemand anders voor je koken.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum