Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Kokosvet, hoe gezond is dat?

Kokosvet, hoe gezond is dat?

Kokosvet geeft je gerecht een Oosters tintje en door de media wordt het bejubeld als een superfood. Dus goed als je je maaltijden ermee verrijkt. Hoewel hierover ook tegengeluiden bestaan. En dan heb je ook nog verschillende soorten van dit vet. Best wel verwarrend eigenlijk. Immers, wat is nu waar en is het ene vet beter dan het andere?

Kokosvet bevat laurinezuur, een vetzuur wat volgens sommige bevindingen een ware viruskiller is. Maar kokosvet bevat ook veel verzadigd vet; een vet zonder gunstige reputatie. Is dat terecht? Verzadigd vet kan makkelijk samenklonteren in het bloed, waardoor er sneller aderverkalking ontstaat. Of het vet wordt omgezet in cholesterol, een wasachtige substantie die bij een overmaat zich eveneens aan de aderen kan hechten.

Toch maar geen kokosvet te eten?

  • Het cholesterolgehalte stijgt inderdaad als je regelmatig kokosvet eet, maar dat geldt niet alleen voor het slechte (LDL), ook het goede cholesterol (HDL) krijgt een boost, zodat je per saldo niet anders uitkomt.
  • En of je van verzadigd vet werkelijk aderverkalking krijgt, is de vraag. Bij de een gebeurt dat eerder dan bij de ander, maar het is nog meer afhankelijk van hoeveel je eet. Te veel vet, te veel suiker of te veel koolhydraten, het is allemaal niet goed als je de binnenkant van je aderen soepeltjes wilt houden. Dus om kokosvet door z'n hoge gehalte aan verzadigd vet aan te wijzigen als een heuse vaatwandplakker is niet geheel terecht; het gaat er om dat je er niet buitensporig van consumeert.
    En zo is het ook bedoeld. De oermens gaat de noten niet persen of uitwringen enkel omwille van het vet. In het wild eet men de noot haast als een klein gerecht: vers van de boom, bestaande uit juice, vruchtvlees met vezels en inderdaad, met een bescheiden hoeveelheid aan vet.
  • En hoe zit het met z'n bijzondere viruskillende vetzuren? Er zijn zelfs mensen die beweren aids ermee onder controle te houden. Mooie verhalen en fijn als deze waar zijn, te meer omdat je er dan ook een verkoudheid of griep mee zou kunnen bestrijden... Proberen (middels een normale consumptie) kan altijd, maar wij van opdieet geven daarover geen garantie.
  • Het goede in kokosvet zit 'm wellicht in het feit dat we er andere spijsvetten mee vervangen. Zonnebloemolie, linolzuur, bak & braad..., van dergelijke vetten krijgen we meer dan genoeg binnen (ook via margarine, (sla)sauzen, snacks en mayo), waardoor ons lichaam blij is als het eens een ander soortig vet ontvangt.
  • Kies bij voorkeur voor de extra vierge, ook al is deze duurder, want dat is niet voor niets. Om z'n echte kokossmaak te behouden moet dit vet zo puur mogelijk blijven, waardoor men er uiterst omzichtig mee te werk moet gaan.
    Het is deze precisie die extra geld kost. Geheel anders is dat bij de ontgeurde variant. Geen punt als deze vervuild raakt met iets als landbouwdrek. De bewerking maakt dit wel weer goed. Immers, na de ontgeuring is er geen spoor meer van te bemerken. Lekker makkelijk en dus ook lekker goedkoop. Maar voor je gezondheid (en de smaak) kun je beter kiezen voor vers. Verontreinigingen in de andere variant zijn (hopelijk) uitgespoeld, maar een bewerking doet vetten nooit goed. Nogmaals, kies je voor kokos, ga voor de extra vierge en ook hierbij geldt zoals bij alle voedingsmiddelen: eet gevarieerd en matig. Op deze manier zal het vet je alleen maar goed doen.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum