Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen

Stel je eens voor: een maaltijd van aardappels, groenten en vlees zonder enige toevoeging. Zou jij dan nog smakelijk eten? Waarschijnlijk valt het flauwe eten vies tegen. Dat weten fabrikanten ook, vandaar dat elk sausje, soepje of kant-en-klare maaltijd bereid is met zout, peper en suiker. Want dat zijn zo ongeveer de makkelijkste en goedkoopste smaakmakers.

Natuurlijk is het belangrijk dat je lekker eet, dus in die zin is er niks mis met smaakmakers. Maar ons lijf heeft te lijden onder te veel zout en suiker....we worden te dik en de bloeddruk stijgt.... Wees daarom eens creatief en maak kennis met alternatieven: kruiden en specerijen, en ontdek hun vele voordelen.

Kruiden en specerijen hebben net als suiker en zout een sterke smaak, die bovendien heel specifiek is. Op deze manier kun je heel makkelijk een bepaalde sfeer in het eten brengen. Heb je zin in Italiaans? Gebruik dan wat blaadjes basilicum of oregano. Wil je een oosters tintje? Verwerk dan in je maaltijd gember, kerrie of koreander.
Ook voor nagerechten of tussendoortjes kun je kruiden of specerijen gebruiken. Denk daarbij aan kaneel, vanille, munt of anijs. Of wat vind je van een (stoof)perenschotel met kruidnagel en kaneel?
Munt heeft als bijkomend voordeel dat het heel verkwikkend is. Daarom is een muntplantje in huis niet alleen gezellig, maar door z'n geur ook heel aangenaam en activerend.

Verder zijn kruiden en specerijen heel gezond. Zo verlaagt knoflook het cholesterolgehalte en salie en rozemarijn voorkomen dat cholesterol aan de aderen blijft plakken. Kerrie, kurkuma en geelwortel bevatten stoffen die de groei van kankercellen vertragen. Allemaal heel goed dus. Maar dat kruiden en specerijen suiker en zout vervangen is natuurlijk ook al heel fijn. Want daardoor worden ketchup en andere sauzen overbodig en dat scheelt aardig wat calorieŽn.

Tip: Probeer zelf kruiden te telen. Dat gaat heel gemakkelijk. Kruiden doen het goed in potten op een zonnige vensterbank of in de volle grond van de tuin. Op deze manier heb je altijd een takje tijm of rozemarijn bij de hand. Bovendien verspreiden de kruiden een heerlijk aroma, alleen dat is al genieten!

Extra: Het verschil tussen kruiden en specerijen. Kruiden en specerijen zijn altijd plantendelen, maar er zit een klein verschil tussen: Kruiden zijn de blaadjes, stengels of bloemen van planten en we eten ze vers. Daarentegen zijn specerijen knoppen, vruchten, zaden, schors of wortels van planten, en deze eten we gedroogd.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum