Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Afvallen lukt niet | Laatste kilo's kwijtraken

Laatste kilo's kwijtraken

Regelmatig krijgen we bijna hopeloze mailtjes van lezers die hun laatste kilo’s maar niet kwijt kunnen raken. Misschien herken je dit? Je zit qua gewicht muurvast, terwijl je alles uit de kast haalt om af te slanken.
Natuurlijk begrijpen we dat je het liefst zo snel mogelijk op je streefgewicht wilt zitten. Maar de weg er naar toe loopt niet altijd even soepel, en het kan voorkomen dat je op een dood punt belandt...

Even ter geruststelling: Als afvallen niet meer gaat, dan is dat geen reden voor paniek. Je lichaam wil gewoon even een pauze, dat is heel natuurlijk en zelfs gezond! Want afvallen is voor je lichaam namelijk best een zware klus:
  • Je lijf wordt uit een ritme gehaald en gedwongen om op een andere manier te werk gaan: het krijgt minder energie uit voeding en moet een deel uit vetcellen gaan halen.
  • Ben je gaan sporten? Dan worden je spieren ineens (hard) aan het werk gezet.
  • Verder krijgt je lichaam de taak om afvalstoffen die vrijkomen uit het vetweefsel, onschadelijk te maken..
Vind je het gek als je lijf dit alles even beu is?
Gun daarom je lichaam de nodige rust. Blijf gewoon gezond eten, maar voldoende en luister naar je lijf: Eet als je honger hebt en stop als je verzadigd bent.
Bij honger is je maag leeg en bij verzadiging is je maag voldoende gevuld, maar niet overvol.

Hoe zit het met trainen?


Train niet te fanatiek. Want ook hierbij is het goed om je lichaam rust te gunnen. Wees niet bang om aan te komen. Sterker nog, eens een keertje niet trainen stimuleert het afvallen. Dat komt doordat je jezelf uit een ritme haalt.
Ga je ineens weer wel trainen, dan is je lichaam daar niet op voorbereid. Het kan niet terugvallen op de automatische piloot. Dat is lastig...en die moeilijkheid kost veel energie (=kcal).
Om deze reden is het ook goed om af te wisselen met verschillende sporten en train eens op een ander tijdstip. Want nogmaals: bij onregelmatigheid verbruik je meer calorieŽn

Trots!


Wees trots op jezelf! Kijk niet naar hoeveel je nog moet afvallen, maar naar de verloren kilo's, ook al zijn dit er minder dan gepland. Bedenk dat elk gewichtsverlies mooi meegenomen is en bevorderlijk voor een goede gezondheid. Je hoeft maar 5 ŗ 10% van je gewicht kwijt te raken om een aanzienlijke gezondheidswinst te boeken. :)

Lijn op de juiste manier


En als laatste, geef niet op door weer in je oude eetpatroon te vallen. Daar heb je alleen jezelf mee. Afvallen is een kwestie van tijd, en gewichtsverlies is moeilijk te voorspellen. Het kan best zijn dat je na drie weken ineens een kilo verliest en daarna nog een. Soms gaan processen in je lichaam geleidelijk en soms sprongsgewijs.

Ga dus niet berekenen wanneer je in je favoriete zomerjurk past. Dan kun je bedrogen uitkomen. In plaats daarvan kun je je beter concentreren op het aanleren van een nieuw eetpatroon en verras je lichaam door het beoefenen van een nieuwe sport.

Nogmaals, we begrijpen dat je graag snel wilt afvallen. Maar een iets andere aanpak en een beetje geduld zijn eigenlijk de enige middelen om de laatste kilootjes weg te werken.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum