Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Overgewicht | Eetlust | Eet jij meer in de winter?

Eet jij meer in de winter?

Als het koud is zijn we geneigd om meer te eten. Immers, na een maaltijd gaat de stofwisseling tijdelijk omhoog en daarmee ook de lichaamstemperatuur. Anderzijds klagen veel mensen over kouwelijkheid tijdens een dieet. Streng lijnen in de winter is dus niet de beste timing, zeker niet als je al koudegevoelig bent.

Uiteraard willen we je ook niet aanraden om meer te eten enkel vanwege het warmte-effect. Ongetwijfeld zul je dit niet van plan zijn, hoewel dit ongemerkt toch kan gebeuren. Immers, een warm kopje thee is soms wel erg verleidelijk als je verkleumd van buiten komt.


Op zich is er niets mis met warme dranken, tenzij je er suiker aan toevoegt. Of nog vervelender voor je lijn: als je er iets lekkers bij pakt omdat dat bij koffie of thee nu eenmaal de gewoonte (en lekker) is... Niet doen dus als je kilo's kwijt wilt raken!

Beter is om kou op een andere manier te lijf te gaan. Van een wollen trui of vest is nog nooit iemand zwaarder geworden, maar deze houden je lijf wel prima op temperatuur.

Ook sporten is een goede manier om op te warmen. Allereerst bevordert dit de bloeddoorstroming en ten tweede bouw je spierweefsel op. Dat laatste werkt ook door op langer termijn, omdat spieren je stofwisseling verhogen.
Dit geldt overigens eveneens voor de aanwezigheid van bruin vet in je lichaam. In tegenstelling tot het normale witte vet verbruikt bruine vetweefsel veel energie, waardoor je sneller afvalt (!) en wat jou, door de vrijgekomen warmte, op temperatuur houdt. In de winter en tijdens het afvallen is dit vet dus een prima hulp.
Bruin vetweefsel verkrijg je echter niet met beweging of door het volgen van een of ander voedingspatroon. Om het aan te kweken zul je juist blootgesteld moeten zijn aan kou.
Dus blijf niet te veel binnen, maar ga ook tijdens het winterseizoen voldoende naar buiten, en neem zo af en toe een koude douche (of douche koud af) en zet de verwarming niet te hoog. Je zult bovendien merken dat je actiever bent bij koudeshots en bij een lagere kamertemperatuur, want warmte maakt loom. 20 graden in je huiskamer met winterkleding aan, is best aan de hoge kant. Een paar graadjes lager en een dikke trui aan is nog steeds aangenaam en het houdt het hoofd koel.

Overigens, wil je toch graag met voeding op temperatuur blijven, kies dan voor verwarmende voedingsmiddelen. Vooral kruiden met een scherpe, pittige en zoete smaak als kaneel, peper, kerrie en nootmuskaat geven je temperatuur een (lichte) boost. Maar ook lamsvlees, ui, wortel en pompoen hebben dit effect. Hun werking wordt uiteraard versterkt wanneer je de voedingsmiddelen gaart en verwerkt in warme gerechten. Een glas wijn erbij werkt in kleine mate eveneens verwarmend, maar in grotere hoeveelheden juist niet. Dus neem tegen de kou geen extra wijn, dat scheelt bovendien calorieŽn. :)  

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum