Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Maakt Light echt lichter?

Maakt Light echt lichter?

Haast elk product kent wel een lightversie: denk aan cola light, light chips, 30+ kaas, magere yoghurt en niet te vergeten: halvarine in plaats van margarine... Wat dat betreft mogen we niet klagen: gewicht verliezen wordt steeds makkelijker. En toch blijft afslanken geen eenvoudige opgave. Er gaan zelfs geruchten dat al die lights juist dikker maken...Hoe zit het nou?

Lightproducten kunnen een hulp zijn bij het afslanken, maar kies daarbij wel bewust. Want wat je misschien nog niet wist over light, is wellicht toch handig om in ogenschouw te nemen.


30% minder


Bedenk namelijk dat light niet altijd zo light is als je zou denken. Dat komt doordat deze term niet automatisch slaat op het aantal calorieŽn, terwijl daar wel vaak van wordt uitgegaan. Vergis je dus niet!
Lightproducten bevatten van 1 ingrediŽnt minimaal 30% minder dan de oorspronkelijke producten. Dit kan suiker zijn of vet, maar ook zout. 30% minder zout heeft dus geen invloed op de hoeveelheid energie! 30% minder vet klinkt aantrekkelijk, maar dat wordt soms vervangen door suiker of (wit) meel. Op die manier krijgt zo'n product toch weer meer calorieŽn.
Bij de vervanging van suiker is dat anders. Intensieve zoetstoffen bevatten 0 kcal, waardoor light ook echt minder kcal betekent.

Verkoopstunt


Wil je graag afvallen met lightproducten? Staar je dan niet enkel blind op dit magische woord. Bedenk dat fabrikanten het ook inzetten als verkoopstunt, dus voor je het weet heb je toch een dikmakend product te pakken. Beter is om aantal kcal te vergelijken met het oorspronkelijke product. Op deze manier kun je een betere keuze maken.

Light zinvol?


Er wordt wel eens beweerd dat light (en magere) producten geen zin hebben bij het lijnen, omdat je het verschil uiteindelijk gaat inhalen door extra te eten. Maar uit onderzoek (volgens de consumenten bond) blijkt dit een misvatting te zijn. Toegegeven, mensen die alles light (minder suiker) en mager eten, consumeren ongeveer 10% meer om te compenseren. Maar ondanks dit komen ze qua calorieŽn minder uit. Bedenk dat magere producten ook goed kunnen verzadigen, en lichamelijk gezien heeft de mens niet zo heel veel vetten nodig en zeker geen suiker. Dus waarom zou het lichaam er toch naar vragen?

Laat je niet verleiden


Er wordt wel eens beweerd dat light (en magere) producten geen zin hebben bij het lijnen, omdat je het verschil uiteindelijk gaat inhalen door extra te eten. Maar uit onderzoek (volgens de consumenten bond) blijkt dit een misvatting te zijn. Toegegeven, mensen die alles light (minder suiker) en mager eten, consumeren ongeveer 10% meer om te compenseren. Maar ondanks dit komen ze qua calorieŽn minder uit. Bedenk dat magere producten ook goed kunnen verzadigen, en lichamelijk gezien heeft de mens niet zo heel veel vetten nodig en zeker geen suiker. Dus waarom zou het lichaam er toch naar vragen?

Zoetstoffen


Veel lightproducten bevatten kunstmatige intensieve zoetstoffen. Er wordt gezegd dat deze bij normaal gebruik niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Toch lees je er minder goede berichten over. Wil je het zekere nemen voor het onzekere, kies dan voor een natuurlijke intensieve zoetstof als stevia of sucrin. Stevia heeft een bijsmaak die niet iedereen kan waarderen. (hoewel dit ook een kwestie van wennen kan zijn). Sucrin komt uit peer en meloen, bevat eveneens 0 kcal en heeft geen nasmaak. Wellicht is het een tip?

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum