Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Olie en vet | Omega-6 vetzuren

Omega-6 vetzuren

Al jaren horen we over omega-3 vetzuren en dat we die vooral wel moeten eten. Want deze vetzuren zijn erg gezond en we hebben er bijna allemaal tekort aan. Dat is ook wel zo, maar vergeet ook de omega-6-en niet, want deze zijn eveneens belangrijk.

Omega-6 vetzuren bestaan uit dezelfde stoffen (atomen) als omega-3 vetzuren, alleen hun structuur is anders. Door dit verschil zijn ook hun eigenschappen anders. Maar ze zijn wel net zo belangrijk en net zo onmisbaar als die van de omega-3 vetzuren. We hebben de vetten gewoon allebei nodig.

Over het algemeen hebben we aan omega-6 vetzuren geen gebrek, want de vetten komen in redelijk veel producten voor. Zo zitten ze in margarine, mayonaise, slasauzen en in gefrituurde producten. Je zou dus zeggen dat het wel goed zit met onze omega-6 intake. Maar helaas is dat niet altijd het geval. Want veel mensen die lijnen laten vette producten staan, waardoor ze geen of te weinig nuttige omega-6-en binnenkrijgen. En verder hebben de vetzuren in de genoemde producten lang niet altijd de beste kwaliteit, omdat deze vermindert tijdens het productieproces (verhitting) of thuis door bereidingswijze en of opslag (in licht).

Hoe kom je aan voldoende en goede omega-6-en?


Koudgeperste zonnebloemolie uit een donkere fles bevat veel goede omega-6 vetzuren. Gebruik daarom deze in plaats van allerlei fabrieksproducten.
Met een staafmixer kun je de olie vermengen met (biologische) roomboter.
Dan heb je een prima smeersel voor op brood wat bovendien zacht blijft in de koelkast. Gebruik zonnebloemolie echter niet als bakvet want, zoals eerder vermeld, verhitten verandert olie nadelig. Vul verder je dagvoeding aan met zonnebloempitten en sesamzaad. Door de sla of op brood zijn deze heel smaakvol. Het is lekker om sesamzaad aan te bakken, maar doe dit heel lichtjes en met de deksel op de pan; zo blijven de waardevolle stoffen het meest in takt.

Doe je aan de lijn?


Wees niet bang voor de calorieŽn van olie en zaden. Gezonde vetten kun je prima op het menu zetten omdat deze goed verbranden. De calorieŽn ben je dus kwijt voordat ze worden opgeslagen in je vetweefsel.

Let op: blijf natuurlijk ook letten op de omega-3 vetzuren. Biologische roomboter bevat een beetje omega-3 vetzuren en walnoten en lijnzaden ook. Ook bij deze vetten geldt dat hun werking minder wordt bij hoge temperaturen en licht. De omega-3's komen ook voor in vette vis, maar het nadeel is dat je deze moet bakken of koken en dan heb je dus te maken met hoge temperaturen. Visoliecapsules van een goed merk zijn daarom een beter alternatief.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum