Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Eiwitrijk ontbijt nuttig bij afslanken?

Eiwitrijk ontbijt nuttig bij afslanken?

Een ontbijt met veel eiwitten kan helpen bij gewichtsverlies, doordat het beter verzadigt en lekkere trek later op de dag voorkomt. Ten minste, dit menen onderzoekers van de University of Missouri.

Het eiwitrijke ontbijt bestond uit ei en mager vlees (in totaal 35 gram*), terwijl de vergelijkingsmaaltijd ontbijtgranen bevatte.

* Dit zijn ongeveer 2 eieren en een stukje mager vlees van 100 gram (!).
Een normaal ontbijt bevat pakweg 20 gram eiwit.


Moeten we nu meteen overstappen op een eiwitrijk ontbijt als je wilt afvallen?

Bedenk allereerst dat dit een klein onderzoek was bestaande uit slechts 20 personen. Hoe betrouwbaar is dat? En wat waren de ontbijtgranen van de controlegroep? Want ook dat is van belang. Immers, iets als cornflakes geeft door z'n hogere GI snel weer trek in tegenstelling tot iets als havermoutvlokken.

Weet ook, voor je overstapt, dat veel eiwitten in hogere hoeveelheden het lichaam verzuren en dat ze belastend kunnen zijn voor de nieren. Bovendien bevatten dierlijke producten meer schadelijke landbouwstoffen dan plantaardige.

Wat kun je doen?


Zoals zo vaak is de middenweg het beste en naar onze mening ook heel goed verzadigend. Een ontbijt bestaande uit zowel koolhydraten als eiwitten zijn prima. Belangrijk is wel dat je kiest voor voedingsmiddelen met de meeste voedingsstoffen en met een minimum aan ballast/gifstoffen.
Met biologisch (EKO) en ongeraffineerd voedsel zit je meestal goed. Kies dus voor een eerlijke volkorenboterham met (magere) kaas, een gekookt eitje of mager vleeswaar.
Of trakteer jezelf op een schaaltje muesli van havermoutvlokken met magere kwark. Voor extra eiwitten kun je deze verrijken met lijn-, chia-, sesam of hennepzaden. Overigens kun je ook je boterham met deze zaden bestrooien.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum