Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Gezond leven | Ontspannen zonder koffie of ander genot

Ontspannen zonder koffie of ander genot

Bij ontstressen denken we vaak aan mediteren of het inlassen van een korte vakantie. Allemaal prima, maar minstens zo effectief is het minderen met allerlei genotsmiddelen. Want zonder dat we het in de gaten hebben, vergen die geneugten een hoop energie. Schrap je deze, dan schrap je bovendien een heleboel dikmakertjes. Dus naast een minder opgejaagd gevoel, helpt het je ook met afvallen!

Insuline als dikmaker


Alcoholische dranken, koffie, thee en zoetigheid, ze verhogen allemaal de afgifte van insuline. En wellicht weet je al dat dit hormoon de vetopslag ťn de eetlust bevordert. Het gevolg is dat je meer zult eten dan je eigenlijk nodig hebt. Dat maakt niet alleen dik, maar ook moe en futloos. En helaas blijft het hier niet bij. Al die genotsmiddelen triggeren heel wat andere processen die op termijn toch wat minder positief voor ons zijn dan ze aanvankelijk aanvoelen...

Daarom beter minderen


...Want toegegeven, genieten is gezond. Onze hersenchemie gaat even juichen met allerlei stofjes die prettig aanvoelen en onze bloedsuiker piekt waardoor we kunnen profiteren van meer energie. Vandaar dat een glas wijn ons goed kan doen, en zo ook een kop koffie of thee. Maar kunnen we ons niet beperken tot eentje of een beetje, dan gaat dat genot al gauw tegenwerken. De alvleesklier slaat op tilt als reactie op de suikerpiek en spuwt vol ijver met het dikmakende hormoon insuline. Daarnaast gaan de bijnieren aan de slag met cortisol (=stresshormoon) om de bloedsuiker te harmoniseren en op termijn reageren zowel de schildklier als het immuunsysteem of overactief (met allergieŽn en kleine ontstekinkjes als gevolg) of ze gaan haperen waardoor je eerder ziek wordt en moeilijker afvalt omdat de stofwisseling trager verloopt. Ook de extra calorieŽn van enerzijds de genotmiddelen zelf (alcohol en zoetigheid), maar ook van de bijbehorende 'vreetkick' (om de bloedsuikerschommelingen op te vangen) vergen veel inspanning van je lijf. Denk aan de vertering ervan, en daarnaast de verbranding, waarbij altijd vrije radicalen ontstaan, zoals vonken spatten bij vuur. Geen punt als dit een beetje gebeurt, maar beter is om dit tot een minimum te beperken.

Eindelijk rust


Daarom knap je op als je mindert met allerlei extraatjes. Je ontlast je lichaam van een boel extra werk; logisch dus dat dit rust oplevert. Verder voel je je lichaamssignalen beter. Geen koffie om wakker te blijven, maar een powernap of 's avonds eerder naar bed om dieper te slapen dan anders. Oke, het kan even afkicken geblazen worden, want zonder al die extraatjes lijken de suiker(energie)piek en de pret in je hoofd uit te blijven. En of we willen of niet, we voelen eindelijk eens de vermoeidheid die we zo vaak wegdrukken. Maar ook al lijkt deze fase eeuwig te duren, na een paar dagen ben je weer boven Jan, en dan kun je je wellicht niet meer voorstellen dat je jezelf al dat genot hebt aangedaan. Mooi als je dat gevoel kunt vasthouden, en ontdek tevens dat sporten, opgaan in je werk, gezelligheid en hobby's je hersenen eveneens heel prettig kunnen stemmen, bovendien voor een langere duur en zonder allerlei bijwerkingen. En tuurlijk mag je hierbij proosten met iets lekkers, maar nu weet je uit ervaring dat 'geniet met mate' niet voor niets wordt gezegd!

In de praktijk


Om goed te ontstressen, kun je het best het volgende aanhouden: eet en drink 1 of liefst meerdere dagen geen suiker, alcohol, koffie, thee, wit meel en matig met zout en verzadigd vet. Drink enkel water of kruidenthee en eet veel verse groentes en fruit en verder alles maar met mate. Puur natuur dus en uiteraard vezelrijk en volkoren. Ja, letterlijk even doorbijten (in dit geval op de vezels), maar dat is altijd als je je herboren wilt voelen. :)
Succes!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum