Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Gewichtsbehoud | Op gewicht blijven

Op gewicht blijven

Ben je na een periode van (streng) lijnen tevreden met je figuur? Dan mag je jezelf best feliciteren. Maar ga niet achteroverleunen, want je behoudt je nieuwe gewicht niet zomaar. Sterker nog, na een afslankperiode is de kans groot dat je aankomt. Blijf dus letten op je eetpatroon!

Hoe je je eetpatroon het best verder kunt ontwikkelen, is afhankelijk van hoe je hebt gelijnd:
  • Ben je langzaam afgevallen doordat je jezelf een ander eetpatroon hebt aangeleerd? Dan heb je het in deze fase relatief makkelijk, want je hoeft 'alleen maar' je eetpatroon voort te zetten, opdat je gewicht zich zal stabiliseren.
  • Het is anders als je (streng) gelijnd hebt met behulp van een bepaald dieet of met shakes. In dat geval kom je bij gewichtsbehoud echt in een andere fase terecht. Omdat je niet meer hoeft af te vallen, mag je weer en 'gewoon' gaan eten.
    In principe heeft een vrouw 2000 kcal per dag nodig en een man 2400, dus deze hoeveelheden zou je kunnen aanhouden. Wel zijn deze 2000 en 2400 wat aan de ruime kant, zeker na het volgen van een dieet. Immers, door een (sterk) gematigd eetpatroon is je stofwisseling verminderd. Stap je vervolgens over op een normale hoeveelheid, dan kun je daar van aankomen. Bovendien kom je na gewichtsverlies sowieso wat sneller aan. Want je lichaam heeft de neiging om terug te gaan naar hoe je was (denk aan het beruchte jojo-effect). Gelukkig went je lijf aan je nieuwe gewicht, alleen heeft dat tijd nodig. Lukt het je om je gewicht te behouden, dan wordt dit je nieuwe ijkpunt. Ofwel, je lichaam zal proberen om dit gewicht vast te houden. Het gevaar van het jojo-effect wordt na verloop van tijd daardoor dus minder. Maar net na het lijnen is het nog even oppassen geblazen.
    Eet daarom niet teveel, maar natuurlijk ook niet te weinig. Dagelijks drie (stevige) maaltijden en eventueel twee a drie tussendoortjes is eigenlijk het mooist. En kies vooral voor gezonde voedingsmiddelen en eet totdat je verzadigd bent, niet meer.

Gezond


Nog even op een rijtje: welke voedingsmiddelen zijn gezond?
Eigenlijk alles als ze maar zo min mogelijk bewerkt zijn. Denk daarbij aan:
Groente, fruit, volkorenbrood, volkoren spaghetti, havervlokken, zilvervliesrijst, peulvruchten, mager vlees, kip, vis, ongezoete halfvolle zuivelproducten, ongebrande noten, ei, champignons of andere eetbare paddenstoelen, olijfolie, azijn en 1,5 l water.
Met deze voedingsmiddelen kan het haast niet mis gaan wat je gewicht betreft en je kunt er heerlijke gerechten mee samenstellen zeker als je ook kruiden en specerijen toevoegt.
Ga je je toch te buiten? Dan zul je het voelen ook! Je maag en je darmen hebben aan deze onbewerkte kost een behoorlijke kluif, waardoor extra eten voor jou minder aantrekkelijk is...


Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum