Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Overeten

Wat als je blijft eten...?

Hoe zit dat bij jou? Heb jij wel eens momenten waarop je blijft eten?
Is je maaltijd zo lekker dat je niet kunt stoppen? Of heb je een heel lekker toetje wat je niet kan laten staan?

Te veel eten, ofwel, jezelf overeten... het overkomt iedereen wel eens en het is geen ramp. Sterker nog, het getuigt van een gezonde eetlust en dat is goed teken. Alleen kunnen extraatjes een probleem worden wanneer je eetpatroon iets te vaak uit de hand loopt... Zorg in dat geval voor meer controle op je eetgedrag met behulp van de onderstaande tips.

  1. Let op je gevoel. Je lichaam geeft aan wanneer je genoeg gegeten hebt. Probeer daar naar te luisteren.
  2. Vind je het lastig om je verzadigingsgevoel te voelen? Hou dan 10 minuten pauze als je mogelijk genoeg hebt. Waarschijnlijk zal je eetlust na deze korte tijd een stuk minder zijn. Is dat niet het geval, dan kun je alsnog je maaltijd hervatten.
  3. Laat je straffen door een te volle maag.
    Heb je te veel gegeten? Sta dan even stil bij je maag en hoe zwaar deze aanvoelt. Dat is namelijk niet prettig maar onthou dit, want het negatieve gevoel stimuleert je om voortaan minder te eten.
  4. Plan van tevoren iets leuks voor na de maaltijd, zodat je er niet in blijft hangen met alle extraatjes van dien. Het hoeven geen grootse bezigheden te zijn. Denk aan het lezen van de krant, de hond uitlaten, je mail checken of als de zon schijnt: lekker buiten zitten. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet, als je maar los komt van je maaltijd.
  5. Bepaal van tevoren hoeveel je gaat eten en zet enkel deze portie op tafel en niet meer. Heb je daarna toch nog trek, dan kun je alsnog iets uit de keuken halen. Maar dat is minder verleidelijk dan een laatste restje in een schaal vlak naast je bord...
  6. Eet vooral gezond. Daar heb je eerder genoeg van en het is minder dikmakend omdat het de stofwisseling beter stimuleert.
  7. Sport voldoende; dat verhoogt de stofwisseling en het compenseert een uit de hand gelopen maaltijd.
  8. Eet niet de hele dag door, want daarmee blijf je je eetlust stimuleren.
  9. Lijn niet te streng, want dan is de kans groot dat je doorslaat.

Ga je ondanks alle tips toch over de schreef?


Voel je in elk geval niet schuldig. Het is heel menselijk om meer te eten dan je eigenlijk nodig hebt. Immers, er zijn niet voor niets veel mensen met overgewicht. De extraatjes getuigen hooguit van een iets te gezonde eetlust. ;-)
Verder is er geen man overboord: eet bij de volgende maaltijd wat minder of verander de samenstelling van de maaltijd: kies voor meer groenten en matig met vullende gerechten als pasta's en vet vlees.
Ook kun je gaan sporten om overbodige calorieŽn weg te werken, maar wacht dan wel tot het eten wat gezakt is.



Wat als je geen vat kunt krijgen op je eetpatroon?


Waarschijnlijk eet je dan om emoties te dempen of om een gevoel van leegte te vullen. (Ofwel, je hebt last van het bekende 'eten uit emotie'). Ga in dat geval niet lijnen, want dat hou je niet vol. Het is beter om op een andere manier met emoties om te gaan. Een coach, psycholoog of een zelfhulpboek kan je daarbij helpen. Of kijk voor meer info naar onze cursus.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum