Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Van pannenkoek tot powerpannenkoek

Pannenkoeken met power

Ongetwijfeld bak je wel eens pannenkoeken voor je kinderen, of misschien smul je er zelf graag van? Wil je echter ook gezond eten en slank worden of blijven? Kies dan niet voor een gewone, maar voor een powerpannenkoek...


Want de powerpannenkoek bevat enkel eerlijke ingrediŽnten en voedzaam beleg, zodat je er een volwaardige maaltijd van kunt maken. Bovendien smaakt deze nog lekkerder dan de 'gewone' variant en valt minder zwaar op de maag.

Standaard pannenkoek


De standaard pannenkoek bevat wit meel, en in het geval van kant-en-klare versies ook suiker en hulpstoffen. Als beleg wordt vaak gekozen voor poedersuiker of suikerstroop.
Qua smaak misschien niet verkeerd, maar in feite zet je hiermee eerder een gebakje op tafel in plaats van een gezonde maaltijd.

Pannenkoek


Daarentegen bereid je de powerpannenkoek met volkorenmeel zonder kunstmatige toevoegingen. Als beleg hoef je niet voor suiker te gaan; je kunt ook kiezen voor appel, rozijnen, ander fruit of voor hartig. Spinazie met kaas is bijvoorbeeld een lekkere combinatie of ui, champignons en (mager)spek. In wezen kun je alles wat je lekker vindt gebruiken, aangezien pannenkoeken zelf een vrij neutrale smaak hebben. Ofwel, je kunt er alle kanten mee op!

Geniet en eet langzaam


Laatst ging ik pannenkoeken eten bij vrienden. 'Gezellig!' dacht ik, maar dat viel tegen. Want binnen 15 minuten hadden we per persoon zo'n 750 kcal (!) naar binnen gewerkt, en konden we weer van tafel... Hadden we zo haastig gegeten, denk je misschien? Dat niet. Maar alle pannenkoeken werden opgerold opgediend, waardoor je in een keer een vrij groot stuk naar binnen hapt. Bovendien eet een pannenkoek door z'n zachte structuur sowieso vrij snel weg. Het beleg van suiker en stroop maakte dit niet anders...

Wil je langer genieten, eet dan stukje voor stukje zonder er rolletjes van te maken. En nogmaals, kies bij voorkeur voor volkorenmeel en stevig beleg; niet alleen vanwege de extra voedingsstoffen, maar ook om meer te kauwen.

Gemak


Toegegeven, de kant-en-klare pannenkoek eet je niet alleen sneller; opgewarmd in de magnetron staan ze zo op tafel, en na afloop heb je nauwelijks afwas. Je hebt hiermee dus werkelijk een snelle maaltijd te pakken.
Anderzijds mis je de romantiek van het bakken, iets wat vooral kinderen erg leuk vinden. Heb je weinig tijd? Dan kun je de pannenkoeken ook op een eerder en geschikter moment bakken, wanneer het je beter uitkomt. Immers, in de koelkast kun je ze 2 dagen bewaren en voor het consumeren alsnog opwarmen. Ook kun je er voor kiezen om enkel het beslag al vast te bereiden.

Extra
  • Je kunt ook andere meelsoorten als tarwe gebruiken, bijvoorbeeld spelt, boekweit of rogge, net wat je lekker vindt. Overigens bestaan andere granen net als tarwe eveneens uit een volkoren en een 'witte' variant. Wees bij de aankoop daarop alert.
  • Geef verder de voorkeur aan biologische ingrediŽnten.
  • 750 kcal per kwartier? Inderdaad, per persoon aten we in no time 750 kcal weg, en daarmee had ik het nagerecht (ijs!) niet eens meegerekend. Daarentegen bevat de powerpannenkoek door z'n eerlijke ingrediŽnten (geen suiker, wel vezels) minder kcal. De vezels maken bovendien dat je langzamer eet en dat het meer vult, waardoor je er minder van eet. Een normale hoofdmaaltijd bevat ongeveer 500 kcal en duurt een half uur. Dit kun je ook nastreven als je pannenkoeken op tafel zet.
  • Wanneer je langzamer eet, eet je automatisch minder en het is beter voor je lichaam. Vandaar ook dat een powerpannenkoek uiteindelijk minder zwaar op je maag valt.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum