Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Combineer rood vlees met groene groentes

Combineer rood vlees met groene groentes

Het is al langer bekend: het eten van rood vlees* verhoogt de kans op het ontstaan van dikkedarmkanker. En daarbij geldt: hoe roder de kleur, hoe sterker het kankerbevorderende effect. Maar gelukkig kan dit proces teniet worden gedaan door het eten van groene groentes. Dus zet je een biefstukje op het menu? Schep er dan ook iets als spinazie bij...

...En wees daarbij niet karig, want anders is het effect te beperkt, zeker als je kiest voor lichtere (ofwel: minder groene) soorten als broccoli (denk aan de steeltjes) of courgette. 300 gram daarvan is zeker niet overdreven. Verder is het belangrijk om de groentes tijdens dezelfde maaltijd te nuttigen. Dus 's avonds je vleeswaar compenseren heeft geen zin.

Bak je liever bruin?
Goed doorbakken vlees kleurt bruin, maar blijft toch behoren tot de categorie 'rood vlees'. Het schadelijke effect is met een bereiding dus niet weg te nemen. Dit komt doordat het mogelijke 'onheil' wordt veroorzaakt door een afbraakproduct van (heem)ijzer. Ofwel, (heem)ijzer (dat ook de rode kleur vormt) is de verantwoordelijke in dit geval.
En aangezien ijzer een mineraal is, blijft deze, in tegenstelling tot sommige vitamines, bij verhitting behouden. Mineralen kun je namelijk zien als minuscule steentjes of kristallen en net als grote(re) stenen kunnen deze hoge temperaturen doorstaan.

Hoe zit het met afslanken?
Voor je gewicht is het niet nodig om rood vlees te laten staan. Sterker nog, een biefstukje of iets dergelijks is juist heel mager en verzadigt goed, waardoor dit prima past in een afslankmenu. Daarentegen kun je als lijner beter beducht zijn op witte randjes (bijvoorbeeld aan ham) of spikkels (in salami) omdat dit puur vet is. Ook als het vlees roze of minder rood gekleurd** is (zoals gehakt of tartaar) kan dit vermalen zijn met vet.
Het eten van rood vlees hoef je dus niet te minderen, mits je er genoeg groene groentes tegenover zet.

Chlorofyl
Heb je niet elke avond zin om je door een berg groenvoer heen te werken, terwijl je toch graag geniet van je favoriete lapje vlees? Kies dan voor poeders of drankjes als chlorella of gerstegras. Deze zitten namelijk barstensvol met chlorofyl, de groene stof die je darmen gezond helpt te houden. Door gebruik te maken van deze geconcentreerde middeltjes, hou je meer ruimte over voor groentes met een andere kleur, en je hoeft tijdens je broodmaaltijd niet op zoek naar iets groens om je vleeswaar 'onschadelijk' te maken.

Staalpillen
Heb je anemie en slik je daarvoor staalpillen? Combineer dit gebruik dan voor alle zekerheid met iets groens, aangezien de dosis van het (heem)ijzer vrij hoog is. Bespreek verder met je (huis)arts of deze pillen werkelijk nodig voor je zijn. Een gebrek aan ijzer is namelijk niet de enige oorzaak van anemie; dit kan ook het gevolg zijn van te weinig rode bloedcellen of een tekort aan vitamine B12. Het is dus altijd belangrijk om alle lab-uitslagen samen met je (huis)arts zorgvuldig door te nemen, voordat je overgaat tot het gebruik van een ijzerpreparaat.

Andere voedingsmiddelen
Ook andere voedingsmiddelen als brood en ei bevatten ijzer, en wellicht vraag je af of een teveel hiervan eveneens schadelijk kan zijn. Maar dat is gelukkig niet het geval, aangezien het hierbij gaat om een ander soort, namelijk het non-heem ijzer.

* Rood vlees is vlees van een koe, varken, schaap of andere zoogdieren. Kip en gevogelte vallen er niet onder.
** Hoewel vet vlees in principe minder rood is, kan dit soms anders zijn door de rode kleurstof sulfiet die er aan wordt toegevoegd. Of je werkelijk met mager vlees van doen hebt, weet je pas als je het gaat uitbakken.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum