Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Smulsalade

Smulsalade

Een salade bij je maaltijd past in elk afslankdieet, is gezond, eetlustremmend en geschikt voor iedere dag. Ontdek daarom hoe je van rauwkost een ware smulsalade kunt maken. Ofwel, zo lekker, waardoor je maaltijd niet meer compleet is zonder dat beetje 'groenvoer'.
Lees verder over het bereiden van een ware smulsalade.


Variatie


Allereerst: verruim je mind! Denk bij een salade niet enkel aan sla, want er zijn zoveel meer groentes om toe te voegen. Je creŽert daardoor niet alleen meer smaakvariatie, maar ook verschil in structuur en kleur, waardoor je een extra aantrekkelijke salade krijgt.

Tips daarbij zijn:

  • Door grove groentes te vermengen met fijne, varieer je in structuur. Combineer daarvoor blaadjes sla met (kleingesneden) taugť, witlof of wortelrasp. Overigens kun je ook andere groentes als rauwe bloemkool en broccoli raspen of fijn malen in een blender, om deze vervolgens toe te voegen.
  • Laat de salade er lekker uitzien door te variŽren in kleur.
  • Gebruik liever alleen natuurlijke ingrediŽnten, ook om de salade aan te maken. Trek dus niet meteen een potje open om iets als olijven, augurken of zontomaatjes toe te voegen. Want met deze voedingsmiddelen krijg je veel zout, suiker en of (minder gezond) vet binnen. Bovendien kun je zoveel anders toevoegen. Denk aan: (cherry)tomaat, stukjes biet, avocado, paprika, lente-ui, komkommer, ei en gebakken champignons (gekoeld).
  • Gebruik voor de aanmaak voedingsmiddelen als azijn, citroensap, olie (extra vierge), peper, zout, yoghurt, kruiden en specerijen. Wees echter wel voorzichtig met balsamicoazijn, omdat deze behoorlijk wat suiker bevat. Kies daarom liever voor witte wijn- of appelazijn.
  • Je salade wordt nog lekkerder als je deze 1 dag van tevoren klaarmaakt, doordat de smaakmakers daarmee de tijd krijgen om goed in te trekken. Voeg alleen de olie en de yoghurt nog niet toe, want die bevorderen het bederf, terwijl de andere toevoegingen als azijn juist conserveren.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum