Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Afvallen | Hoe val ik af? | Suiker toch een beetje gezond

Suiker toch een beetje gezond

We hebben er eerder over geschreven: suiker zet aan, dus eet dit met mate als je af wilt vallen. Bovendien is de stof niet goed voor je gezondheid. Maar suikerhoudende voedingsmiddelen zijn wel lekker en dat maakt een zoete versnapering toch een klein beetje gezond...

Suiker kan dus goed voor je zijn, omdat genieten gezond is. Eet daarom zoetigheid niet zomaar weg, maar proef bewust, hap voor hap. Voel je je vervolgens opgekikkerd en voldaan? Je lichaam profiteert dan van positieve stoffen die in je hersenen vrij komen en die een gunstig effect hebben op je lijf. Op deze manier maak jij een lekkernij toch een beetje gezond.

Hou de hoeveelheid zoetigheid echter klein, want meer suiker leidt niet tot een beter gevoel. Intendeel, van te veel zoetigheid knap je af; je wordt er (op termijn) moe en loom van. Verder is een overmatige hoeveelheid suiker niet goed voor je, want het kan een hoop narigheid in je lijf teweegbrengen.

Waarom is suiker niet gezond?

  • Het meest vervelende aan suiker is dat het je bloedsuikerspiegel ontregelt. Je kunt daardoor last krijgen van flauwtes en duizeligheid, en je verhoogt hiermee het risico om diabetes te krijgen.
  • Daarnaast heeft suiker vitamine B nodig om te verbranden. Eet je veel suiker? Dan kun je een tekort krijgen aan deze vitamine.
  • Verder zet overtollig suiker zich om in verzadigd vet en in cholesterol. Niet zo gunstig dus, zeker als je al last hebt van een hoog cholesterolgehalte.
  • Maar suiker zelf is eveneens schadelijk voor je aderen. Want het kan net als vet en cholesterol aan de wanden gaan kleven. Dit proces versterkt zich doordat suiker ook andere deeltjes vastplakt. Suiker werkt door haar kleverigheid namelijk als een soort kit, waardoor de aderen nog sneller dichtslibben.
    Dat suiker kleeft en plakt kun je ook buiten het lichaam merken.
    Je voelt het meteen als je wat zoets als honing of stroop tussen je vingers wrijft. Of voel maar eens met je tong aan je tanden nadat je hebt gesnoept: je gebit voelt ineens een stuk minder schoon. Gelukkig kunnen we onze tanden poetsen, maar helaas zijn we niet in staat om ons lichaam op die manier te reinigen...

Hoeveel zoetigheid is nog gezond? Eigenlijk geldt: hoe minder, hoe beter. Maar omdat zoetigheid lekker is en dus een genotswaarde heeft, is het mooi als je een balans vindt waarbij je het eten van suiker zo veel mogelijk beperkt zonder dat je er zo min mogelijk erg in hebt.
Veel kant- en klare producten bevatten suiker, terwijl dat voor de smaak helemaal niet nodig is. Daarom is het vrij makkelijk om deze voedingsmiddelen te vervangen door niet suikerhoudende maaltijden. Verder kan fruit een gezonde manier zijn om aan een zoete smaak te komen of gebruik een natuurlijk intensieve zoetstof (stevia).

Wat nu als je een echte zoetekauw bent?
Ook hierbij blijft genieten het sleutelwoord. Want genieten is nu eenmaal gezond en bovendien eet je makkelijker minder als je bewust proeft.
Verrijk verder je tussendoortjes en maaltijden zo veel mogelijk met gezonde voedingsmiddelen waardoor de minder goede effecten van suiker worden gecompenseerd.

 

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum