Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Sporten | Welke sport?

Welke sport?

Sporten is gezond, leuk om te doen (zeker als je een beetje op dreef bent!), ontspannend en goed voor de lijn. Genoeg redenen dus om zo af en toe eens lekker te bewegen. De meeste mensen doen dit dan ook regelmatig, bijvoorbeeld een wandeling maken op zondagmiddag.
Wil je echter afvallen, dan doe je er goed aan om actiever te zijn dan je nu bent. Daarbij is het ook belangrijk dat je de sport doet die voor jou geschikt is.

Welke sport?


Van hardlopen val je sneller af dan van de meeste andere sporten. Wil je gewicht verliezen, dan is deze sport dus een goede optie. Anderzijds is hardlopen zwaar en vermoeiend waardoor het lastig vol te houden is. Bovendien krijg je eerder blessures dan wanneer je gaat wandelen of fietsen, vooral als je te zwaar bent. Je knieŽn, enkels en voeten moeten bij het rennen extra gewicht opvangen en dat kan overbelastend zijn.

Liever veilig


Ga je meer bewegen, kies dan bij voorkeur voor een veilige sport. Zwemmen is goed, en wandelen en fietsen zijn dat ook. Ook kun je naar de sportschool gaan om te steppen, te spinnen, of ga gewichtheffen. Met dat laatste kweek je spieren en dat is gunstig want meer spier levert een hogere stofwisseling: Bij elk extra pond aan spierweefsel kun je jezelf dagelijks verwennen met een appel of een koekje zonder dat je aankomt! Bovendien zit je met spieren strakker in je vel; ook mooi meegenomen want een strak lijf lijkt slanker!

Iets leuks


Kies verder ook voor iets leuks (ook in elk geval, wat je het minst vervelend vindt), anders hou je het niet vol. Of maak een combi tussen beweging en functioneel. De tuin doen, het huishouden of fietsen naar je werk; alles telt mee als het om bewegen gaat.

Toch riskant?


Hou je van risicovolle sporten? Wees dan in de eerste plaats voorzichtig, want het is zonde en niet prettig om met een blessure thuis te moeten zitten. Verder is het belangrijk om goed in vorm te zijn tijdens de bezigheid. Ofwel, zorg dat je voldoende bent uitgerust, sport niet met een volle of met een (te) lege maag, schaf goede sportschoenen aan en start met een warming-up en sluit af met cooling down.
Wat zijn risicovolle sporten? Eigenlijk zijn alle snelle sporten met veel draaibewegingen riskant. Voorbeelden daarvan zijn: voetbal, hockey, tennis, skeeleren en skiën. Maar ook bij paardrijden, hardlopen en vechtsporten zijn niet ongevaarlijk. Verg daarom hierbij nooit het uiterste van jezelf en nogmaals, voorzichtigheid blijft geboden!

Hoeveel calorieŽn verbrand je?


Met een half uurtje wandelen verbrand je 130 kcal. Dat is ongeveer een boterham met halvarine en jam.
In een half uurtje fietsen verbruik je 230 kcal; dat staat vrijwel gelijk aan twee bolletjes ijs met slagroom.

Bedenk wel, het genoemde energieverbruik geeft een indicatie, want hoeveel je verbrandt is per persoon verschillend. Bovendien hangt het ook af van je conditie. Ben je goed getraind, dan gaat sporten steeds makkelijker, waardoor je ook minder calorieŽn gaat verbruiken. Aan de andere kant zul je beter worden in de sport (sneller en sterker), waardoor het calorieverbruik juist meer wordt.

Ook hangt het energieverbruik af van je gewicht. Hierbij geldt: hoe zwaarder je bent, hoe meer je verbruikt. Dat komt doordat het meesjouwen van extra gewicht nu eenmaal meer energie (kcal) kost. Aan de andere kant hebben mensen met overgewicht meer spierweefsel, waardoor ze hun extra kilootjes makkelijker meedragen. Toch zijn slanke mensen beter af, omdat zij in verhouding de meeste spieren hebben. Maar absoluut gezien verbranden zwaardere mensen het meest; dat zij een lagere stofwisseling hebben, gaat dus niet op. Okť, een vrouw van pakweg 80 kilo kan van nature een lagere stofwisseling hebben, waardoor het overgewicht (deels) is ontstaan. Maar de extra spieren en het gesjouw van de overtollige kilo's brengen de stofwisseling naar een normaal tot hoger niveau.

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum